Saturday, May 31, 2014

[LIVE NOW ] 310514 - Ustaz Jafri Abu Bakar - Penawar Bagi Hati


Bn untung tipis 238 undi

Tak rasmi: BN umum kemenangan

5:52PM May 31
7.51pm: Pemimpin GERAKAN mengumumkan menang pilihan raya kecil dengan majoriti hanya 238 undi.

DAP - 19,919
BN - 20,157
Majoriti - 238

 

LIVE-FROM UBAH TV

Teluk Intan: DAP mendahului dengan majoriti tipis
 
 
 
 
 
 
Proses pengundian berakhir pada jam 5 petang dengan peratusan pengundian yang agak rendah - 66.5 peratus atau 39,850 pengundi. Ini lebih rendah daripada sasaran DAP sebanyak 70 peratus, yang diharapkan parti itu akan memberi kemenangan kepada calon muka barunya, Dyana Sofya Mohd Daud yang berdepan dengan calon BN Datuk Mah Siew Keong.
 Pada 2013, jumlah keluar mengundi di Teluk Intan ialah 80.4 peratus. DAP menang kerusi Parlimen tersebut dengan majoriti 7,313 undi. Suruhanjaya Pilihan Raya dijangka memulakan proses penjumlahan rasmi pada jam 6.30 petang di Dewan SM Abdul Rahman Talib.

KITA LIHAT AKSI-AKSI YANG MENYEBABKAN Bn AKAN TUMBANG

 
Ini lah sikap penyokong Bn apabila berkempen.Apa yang kita tahu mereka ini sudah tentulah ahli Umno.Umum mengetahui kempen ini dan perkataan yang dikeluarkan amat tidak akademik.Jadi betul lah kalau ada yang mengatakan Umno celaka.Aku rasa yang membuat provokasi ni pun tak cerdik.Hancur Bn/Umno jika inilah caranya.





PAKAI KAIN NAK CAKAP BESAR







 INI GAYA INSANE




Friday, May 30, 2014

KITA LIHAT AKSI SAMSENG Umno LARI LINTANG PUKANG

 Ianya dipercayai berlaku di Sabah semasa pilihanraya dulu. Orang tak mahu cari gadoh dan tak mahu juga kecoh. Tapi oleh kerana dapat baju,topi, minyak 10 hingit...naik la bahlol bahlol ni dimana adanya ceramah pakatan....ini la cara nak ajar lain kali....Memang cerdik...dan memang celaka yang naik motor tu.


BAGAIMANA PULA KENAIKAN GAJI KAKITANGAN AWAM YANG DI CADANGKAN?

Elaun Baru Kakitangan Awam di Johor Bahru, Kuala Lumpur, Ipoh (Elaun Bandar) : RM400-RM500 Sebulan?

elaun bandar
Elaun Baru Kakitangan Awam (elaun bandar) : Dek kerana kos sara hidup yang terus melambung tinggi dan merasakan ada keperluan dan kehendak yang mendesak yang memerlukan kalangan 1.4 juta kakitangan awam di Malaysia dibantu segera.
Cuepacs mahukan kerajaan memperkenalkan elaun baru khas untuk penjawat awam yang tinggal di bandar bagi menghadapi gelombang kenaikan kos sara hidup yang berlangsung “meriah” hari ini. Apatah lagi….
Apatah lagi melihatkan permintaan demi permintaan tinggi oleh kalangan majoriti penjawat awam terutamanya yang tinggal di bandar mahukan elaun rumah (CONTOHNYA DI SINI) dinaikkan masih lagi tidak diendah dan dipedulikan.

Butiran Cadangan Elaun Baru Kakitangan Awam : Elaun Bandar

Berdasarkan laporan berita Utusan, Presiden Cuepacs mahukan :
  1. Elaun baru khas ini yang dikenali elaun bandar dicadangkan untuk diperkenalkan antara RM400-RM500 sebulan
  2. Elaun bandar kakitangan awam bertujuan untuk mengurangkan beban kewangan dihadapi penjawat awam, terutama yang tinggal di bandar metropolitan seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Ipoh.
  3. mengelakkan kualiti kerja kakitangan awam terus terganggu dek kerana pilihan kalangan penjawat awam yang melakukan pekerjaan sampingan dalam mendapat pendapatan tambahan apabila mereka tinggal di bandar
P/S : Apa respon balas 1.4 juta kakitangan awam di Malaysia dengan cadangan elaun baru  (elaun bandar) untuk anda kali ini? Setuju atau tidak?

MALAYSIA TEMPAT PALING TERUK UNTUK BEKERJA

Bekerja di Malaysia
International Trade Union Confederation (ITUC) adalah merupakan kesatuan yang ditubuhkan untuk membawa suara dan hak kalangan pekerja yang di seluruh dunia yang bertindak bagi mempromosikan, dan serta membela hak dan kepentingan pekerja melalui kerjasama antarabangsa di antara kesatuan sekerja.

Dan terbaru International Trade Union Confederation (ITUC) telah menyenaraikan senarai negara di seluruh dunia bersama-sama dengan rating yang sepatutnya diterima bagi negara yang menawarkan tempat dan peluang bekerja kepada pekerja mereka. Di manakah kedudukan Malaysia?
  • Central African Republic ___ 5+
  • Libya ________________ 5+
  • Palestine _____________ 5+
  • Somalia ______________ 5+
  • South Sudan __________ 5+
  • Sudan _______________ 5+
  • Syria ________________ 5+
  • Ukraine ______________ 5+
  • Algeria ________________ 5
  • Bangladesh ____________ 5
  • Belarus _______________ 5
  • Cambodia _____________ 5
  • China ________________ 5
  • Colombia ______________ 5
  • Cote d’ivoire ____________ 5
  • Egypt _________________ 5
  • Fiji __________________ 5
  • Greece ________________ 5
  • Guatemala _____________ 5
  • India _________________ 5
  • Laos _________________ 5
  • Malaysia ______________ 5
  • Nigeria ________________ 5
  • Philippines _____________ 5
  • Saudi Arabia ____________ 5
  • Indonesia ______________ 4
  • Thailand _______________ 4
  • Singapore _____________ 3
  • Japan ________________ 2

Sumber : http://www.ituc-csi.org/

 
Negara kita Malaysia hanya diberikan rating 5 sahaja berbanding negara-negara jiran kita yang lain termausklah Thailand, Indonesia yang mendapat rating 4. Apa maksud rating 5 di kaca mata International Trade Union Confederation (ITUC).

Negara kita dianggap antara negara yang paling teruk bagi tempat untuk pekerja-pekerjanya. Yang mana tiada jaminan hak yang sebenarnya-sebenarnya kepada pekerja mereka.
Malaysia dapat rating 5
  • Rating 5
  • No guarantee of rights
  • Score: 36+
  • Countries with the rating of 5 are the worst countries in the world to work in. While the legislation may spell out certain rights workers have effectively no access to these rights and are therefore exposed to autocratic regimes and unfair labour practices.
  • Oh! Malaysiaku
Antara yang Berita Semasa perhatian realitinya di Malaysia yang mungkin menyebabkan Malaysia “dianugerahkan” rating 5 :
  1. Gaji kecil mungkin ditambah dengan kenaikan kos sara hidup di Malaysia terus melonjak tinggi menyebabkan kompetensi pekerja berkurangan 
  2. Syarikat dilihat mengambil kesempatan atas “kelembutan & sikap tidak kisah” pekerja mereka apabila tergamak melanggar kontrak semasa tawaran bekerja dahulu. Contohnya pekerja disuruh bekerja pada hari Sabtu contohnya sepanjang hari tetapi tidak dibayar. Ataupun terpaksa membuat kerja orang lain tetapi juga tidak dibayar.
  3. Superior/boss yang masih tidak faham pekerja yang sudah bertahun-tahun bekerja dengannya tetapi masih tidak tahu skop kerja orang dibawahnya
  4. Bayar gaji lambat (pekerja biasanya yang datang lewat akan lebihkan masa untuk balik daripada bekerja. Tetapi majikan yang lebih 7hb kesatuan sekerja lemau apabila acapkali cuba membawa suara ahlinya ditekan oleh “orang atas”
  5. Bonus kalangan pekerja di Malaysia Berita Semasa perhatian ibarat menang loteri. Cukup liat untuk diberikan walaupun mereka sebenarnya berhak
  6. Kesimpulannya ya….Berita Semasa perhatikan pekerja di Malaysia adalah “overworked but underpaid
  7. Ada yang mahu tambah senarainya atau ada yang tidak bersetuju?
Jikalau mereka tidak mahu bekerja, mereka akan ditekan dan peluang mereka akan diberikan pula kepada ramai pekerja asing yang sanggup buat kerja saja, sanggup kerja 18jam sehari, 7 hari seminggu, etc, etc. Pekerja asing ini duduk dalam negeri sendiri makan pun kais pagi makan pagi. Jadi apabila mereka datang ke Malaysia, mereka sanggup buat apa sahaja. Akhirnya majikan terus mengambil kesempatan untuk mengeksplotasikan pekerjanya.

Apa komen anda sepanjang bekerja dengan majikan anda selama ini? Suarakan pendapat anda di sini….
P/S : Garis panduan dari Jabatan Buruh perlu diperbaiki dan pelaksanaannya jangan hanya indah di atas kertas sahaja. Usah guna pakai lagi garis panduan tahun 80an lagi.

PP/S : Sweden sudah dalam perancangan untuk pekerja di negara mereka hanya bekerja 6 jam sehari

PPP/S : Jepun pula sungguh-sungguh sangat cara bekerja mereka walaupun diheret ke malam bekerja

PPPP/S : Pusat wahabi Arab Saudi …. sama-sama memperlakukan pekerja di negaranya seperti budak sahaja…mudah dimanipulasi dan ditipu mentah-mentah serta diabaikan hak-haknya oleh kerajaan

Thursday, May 29, 2014

CheguBard terima penggantungan.Tak kan PKR sama macam Umno?

CheguBard terima penggantungan

 
Penggantungan ini tidak menghapuskan matlamat perjuangan, kata CheguBard.
chegubardPETALING JAYA: Aktivis PKR Badrul Hisham Shaharin yang lebih dikenali sebagai CheguBard menerima keputusan parti untuk menggantung keahliannya, namun meminta diberi ruang untuk satu sesi pendengaran untuknya membela diri.

“Saya ada berjumpa dengan Pengurusi Panel Bantahan Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) Abd Malek Hussin untuk meminta diberi ruang kepada saya membela diri dalam satu sesi pendengaran,” katanya apabila dihubungi FMT hari ini.

Beliau hadir sendiri ke ibu pejabat PKR awal petang tadi untuk mengambil surat tunjuk sebab yang dikeluarkan oleh parti kepadanya sebelum bergegas ke Teluk Intan untuk kempen pilihan raya kecil (PRK) kerusi parlimen itu.

“Saya tidak kisah diambil tindakan sebegini namun ada juga individu-individu lain seperti Azmin (ALi), Zuraida (Kamarudin) yang juga membuat komen terhadap JPP untuk pemilihan parti kali ini jadi sejajarnya ia juga harus mengambil tindakan yang sama,” kata CheguBard lagi.

Tambahnya, satu surat telah diberi kepada Pengerusi Lembaga Disiplin PKR Datuk Dr Tan Kee Kwong untuk memaklumkan perkara ini.

“Saya terima penggantungan ini sampai siasatan ke atas saya selesai dijalankan. Harapan saya dan juga semua rakyat ialah PKR sebagai parti masa depan perlu dilihat berbeza walaupun ada masalah kita kenal pasti masalah itu dan tanganinya,” katanya lagi.

Apabila disoal sama ada beliau akan kekal bersama PKR setelah digantung keahliannya, CheguBard dengan tenang menjawab penggantungan ini tidak menghapuskan matlamat perjuangannya.

“Saya ada terima ratusan panggilan, pesanan ringkas dan juga tweet berkenaan penggantungan ini.
Respon saya mudah, kita kena sabar, tenang dan fokus kerana penggantungan ini tak hapuskan matlamat perjuangan kita yang masih jelas iaitu mahukan parti menerajui perubahan,” katanya mengakhiri perbualan.
Semalam, CheguBard telah didapati bersalah oleh mensyuarat Biro Politik PKR kerana membuat kenyatan media yang mendakwa proses pemilihan kotor dan tidak telus.

“Beliau turut membuat dakwaan terbuka dengan menyatakan ‘Petugas JPP menjadi agen kepada Azmin Ali’ pada Mei 12 yang disiarkan dalam laman mysuara.net dan FMT.

“Responden telah juga membuat kenyataan terbuka mengkritik Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) dalam akhbar Berita Harian pada 21 Mei bertajuk ‘Keputusan penuh penipuan: Chegubard”, menurut satu kenyataan yang diedarkan oleh Kee Kwong semalam.

PAS minta Bank Rakyat jelaskan pinjaman RM40j tanpa faedah






PAS menuntut Bank Rakyat menjelaskan mengenai dakwaan campur tangan politik dalam isu pembayaran balik pinjaman sebanyak RM40 juta oleh seorang usahawan permaidani.

Ketua penerangannya Datuk Mahfuz Omar berkata Bank Rakyat dan kerajaan Malaysia perlu menjelaskan alasan dalam meluluskan pinjaman dan juga pembayaran balik tanpa faedah untuk pinjaman tersebut.

KETUA PENERANGAN Umno CELOK.... LARI TAKUT DITANYA WARTAWAN. KITA BACA KOMEN DARI PENGUNJUNG MALAYSIAKINI




Umno macam budak-budak ha.ha.ha

Sarodin Odin · Top Commenter · Football Player at Polis Diraja Malaysia
Nasib baik boleh lompat kalau tersadong kaki waktu tu coba anda bayangkan mesti orang ingat toyol siapa terlepas dalam parit.

Nuin Salleh · Top Commenter
Takut benar Maslan dengan wartawan Malaysiakini.

Apa nak takut? Bukan wartawan nak tembak pun. Cuma ambil gambar dan tanya je..Kalau tak nak ditemuramah pun berdepanlah sebagai menteri yang hebat. Katakan saja "no komen"

Lawak sungguh mentri ni. Takut ditanya wartawan..

keh keh keh...

Wednesday, May 28, 2014

LIVE NOW 280514 - Ustaz Tarmizi Shamsul Arif - Kuliah Perdana "Cinta


SIAPA BAKAL SULTAN PERAK

Raja Di Hilir bakal Sultan Perak ke-35?


Negeri Perak Darul Ridzuan mempunyai sembilan daerah besar dan lapan daerah kecil. Hirarki sistem pemerintahan berajanya berlainan dengan negeri-negeri lain di Malaysia. Setiap bakal sultan akan melalui tangga-tangga raja bergelar sebelum menduduki tahta utama negeri. 
 
Pemilihan dan perlantikan Raja Pemerintah bagi Negeri Perak dibuat oleh Dewan Negara Perak. Sistem yang diamalkan ialah menerusi kenaikan pangkat Bakal Sultan dan tidak mengikut sistem turun menurun dari Raja Pemerintah kepada puteranya. Sistem yang unik ini adalah melalui ikut giliran pemerintahan. Buat masa ini Negeri Perak mempunyai tiga Keluarga diRaja yang memerintah secara giliran. Keluarga yang dimaksudkan ialah dari Keluarga Iskandar, Yusuf dan Abdullah.
 
  Kebiasaannya sekiranya seorang Sultan pemerintah mangkat, bakal pemerintah menggantinya adalah daripada keluarga yang berikutnya, dan keluarga Sultan yang mangkat terpaksa menunggu akan giliran mereka untuk memerintah Negeri mengikut susunan yang telah ditetapkan oleh Dewan Negara. Oleh itu apabila seseorang Sultan itu mangkat, seluruh keluarga baginda terpaksa mengosongkan Istana didalam masa 100 hari, dan Istana tersebut akan didiami pula oleh keluarga Sultan yang baru.
 
Mengikut Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak, seseorang yang layak dilantik menjadi Raja Pemerintah hendaklah mempunyai zuriat yang diakui telah diperanakkan dengan jalan yang halal daripada tubuh dan darah daging Sultan yang kelapan belas. Ianya hendaklah seorang anak lelaki, cucu lelaki, cicit lelaki dan sebagainya dari sebelah pihak benih turun temurun sehingga yang akhir sekali. Undang-Undang Tubuh tidak sesekali membenarkan dan adalah diharamkan memilih dan melantik seseorang Raja Pemerintah selain daripada zuriat seumpama itu daripada Sultan kelapan belas selagi ada hidupnya seorang zuriat seumpama itu daripada Sultan tersebut dengan syarat Raja Pemerintah itu tiada mempunyai suatu cacat yang besar dan berat yang kerananya ia tidal akan diluluskan oleh Hukum Syarak menjadi seorang Raja Pemerintah.
 
Sekiranya pada mana-mana masa tiada lagi zuriat daripada benih Sultan yang kelapan belas, maka wajiblah dipilih dan dilantik sebagai seorang Raja Pemetintah dari antara zuriat-zuriat daripada benih Sultan yang Pertama.
 
Jikalau sekiranya tiada seorang yang layak dilantik menjadi Raja Pemerintah, maka pilihan dari lantikan Raja Pemerintah hendaklah diserahkan kepada timbangan, hukuman dan keputusan Dewan Negara.
 
Satelah Raja Pemerintah dimashyurkan, dua orang Bakal Sultan hendaklah dilantik oleh Raja Pemerintah dengan nasihat Dewan Negara. Dua gelaran yang dipegang oleh Bakal Sultan itu ialah Raja Muda dan Raja diHilir. Gelaran Raja Bendahara telah dihidupkan semula kepada gelaran biasa iaitu Y.A.Bhg. Orang Kaya-Kaya Bendahara Seri Maharaja dan tidak dengan gelaran Y.A.M. Tuanku Raja Bendahara, Wakilus-Sultan Wazirul-Kabir.
 
Perlantikan Bakal Sultan adalah berasaskan syarat-syarat sebagaimana yang diwajibkan bagi seorang Raja Pemerintah. Sebelum dilaksanakan haknya atau menjalankan tanggung-jawabnya, Bakal Sultan dikehendaki mengangkat dan menandatangani sumpah yang ditetapkan oleh Dewan Negara. Sumpah itu mengandungi perkataan-perkataan yang mengikut perasaan orang yang dilantik. Kemudian barulah gelaran itu dianugerahkan mengikut adat Melayu.
 
Walau bagaimanapun sebelum seseorang itu dilantik menjadi Bakal Sultan, seseorang itu pada kebiasaannya hendaklah terlebih dahulu memegang jawatan Raja-Raja Bergelar. Gelaran yang diberi kepada Raja-Raja Bergelar adalah seperti berikut,
 
1. Raja Kecil Bongsu.
2. Raja Kecil Tengah
3. Raja Kecil Sulong
4. Raja Kecil Besar
5. Raja Di Hilir
6. Raja Muda
7. Sultan dan Yang DiPertuan.
 
Pada kebiasaannya Raja Muda akan dilantik menjadi Raja Pemerintah satelah mangkatnya Raja Pemerintah (Sultan) dan Raja Di Hilir akan mengambil tempat ayng dikosongkan oleh Raja Muda dan tempat Raja Di Hilir pula diganti oleh Raja Kecil Besar dan seterusnya sehingga kejawatan Raja Kecil Bongsu menjadi kosong. Pada lazimnya Raja Pemerintah yang baru akan mengurniakan gelaran Raja Kecil Bongsu kepada putera sulong Baginda.
 
Walau bagaimana pun, Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak menyatakan bahawa di dalam pemilihan Bakal Sultan, pertimbangan pertama hendaklah diberikan kepada calon yang paling dekat mengikut tertib susunan kedudukan Bakal Sultan dan kemudian barulah kepada tiap-tiap orang Raja-Raja Bergelar dengan tidak mengikut tertib kedudukannya sebelum menimbangkan seseorang daripada peringkat atas peringkat am daripada mereka yang harus dipilih menjadi Raja Pemerintah.
 
SENARAI RAJA-RAJA BERGELAR NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN
 
1. D.Y.M.M.Sultan dan Yang Di Pertuan Negeri Perak Darul Ridzuan. Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yusuf Izzuddin Ghafarullahulahu Shah.
2. D.Y.T.M. Raja Muda Perak. Duli Yang Teramat Mulia Raja (Dato'Seri) Nazrin Shah Ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah.
3. D.Y.A.M. Raja Di Hilir Perak. Duli Yang Amat Mulia Raja (Dato'Seri) Ja'afar bin Raja Muda Musa.
4. Y.A.M. Raja Kecil Besar Perak.
Yang Amat Mulia Raja (Dato'Seri) Izzuddin Iskandar Ibni Almarhum Sultan Idris A'fifullah Shah.
5. Y.A.M. Raja Kecil Sulong Perak. Yang Amat Mulia Raja (Dato'Seri) Iskandar Dzulkarnain Ibni Almarhum Sultan Idris A'fifullah Shah.
6. Y.A.M. Raja Kecil Tengah Perak. Yang Amat Mulia Raja (Dato'Seri) Ashman Ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah.
7. Y.A.M. Raja Kecil Bongsu Perak. (masih kosong )
 
 
 BERITA INI SEMASA BERLAKUNYA RAMPASAN KUASA LALU.....DICERITAKAN SEMULA


Tuesday, May 27, 2014

VIDEO : SIAPA YANG TAK KENANG BUDI ENTAH? BUKAN ZAHID PERNAH UCAP BALIK KE KAMPUNG KELAHIRAN?

 Menurut YB Lim Kit Siang, kenyataan Zahid mengatakan kaum cina dan india yang tidak mengundi Bn ini hanyalah satu tindakan yang  menunjukkan kebodohan seorang menteri kerana hubungan selama 40 tahun dengan negara China yang di ucapkan menunjukkan bahawa hubungan itu akhrab dan kenyataan yang tidak bertanggungjawab.




Siapa yang kata pulang ke Indonesia seperti pulang ke kampung halaman.....


JAWAPAN ANAK MUDA YANG CERDIK KEPADA YANG TUA KOMIDI



Sunday, May 25, 2014

SETIAP KALI PILIHANRAYA PROJEK BILLION BILLION-PERCAYAKAH ANDA?




Sama seperti janji menurunkan harga kereta,itulah yang berlaku dimana-mana pilihanraya dimana semua projek  muncul danpecah tanah dilakukan Bn...janji dicapati..Rasanya lambat lagi projek ni nak dijalankan ni

CURI ROMPAK TANAH SAMUN BALAK,LEMBU ITU PEJUANG


VIDEO: Anwar: Umno not the defender of Malays /Umno bukan pembela Melayu


Cuepacs cadang kerajaan perkenal elaun tinggal di bandar

Cuepacs cadang kerajaan perkenal elaun tinggal di bandar

KUALA TERENGGANU 25 Mei - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mencadangkan kerajaan memperkenalkan elaun baharu khas untuk penjawat awam yang tinggal di bandar bagi menghadapi kenaikan kos sara hidup.

Presidennya, Azih Muda berkata, Elaun Bandar itu yang dicadangkan antara RM400-RM500 sebulan pasti dapat mengurangkan beban kewangan dihadapi penjawat awam, terutama yang tinggal di bandar metropolitan seperti Kuala Lumpur, Johor Baharu dan Ipoh.

"Sudah sampai masanya untuk kerajaan memperkenalkan elaun ini kerana kita khuatir jika kita tidak bantu mereka, tumpuan terhadap kerja akan terganggu apabila penjawat awam ini memilih untuk melakukan pekerjaan sampingan dalam mendapat pendapatan tambahan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perjumpaan bersama-sama penjawat awam negeri Terengganu yang dirasmikan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal di sini hari ini. - BERNAMA

[LIVE] 250514 Kuliah Dhuha - Ustaz Abdullah Khairi -8.30 pagi


Umno kudis negara

 Edwin Michael

Tiada di dunia ini sebuah institut pendidikan yang dikhaskan hanya untuk satu etnik sahaja dan pada masa sama menganaktirikan etnik lain demi survival politik.
Tidak pernah terbaca kerajaan mana-mana negara menggunakan institut pendidikan negara mereka sebagai medan  untuk  mengaib dan menjatuhkan maruah penganut agama lain. Semua ini hanya berlaku di Malaysia, di bawah pemerintahan regim Umno Barisan Nasional.

Menguruskan hubungan sesama etnik merupakan satu cabaran utama kepada setiap rakyat Malaysia. Maka seharusnya perlu satu kefahaman akan terhadap kedinamikan setiap kumpulan etnik di negara ini berhubung dan bertindak secara positif antara satu sama lain.

Kekangan sebegini menjadikan proses pembinaan bangsa Malaysia terlalu sukar dan segala propaganda kononnya Malaysia sebuah  negara plural yang aman damai hanya merupakan satu iklan murahan regim Umno BN.

Selagi regim ini terus menguasai Putrajaya dan selagi wujud dasar pecah dan perintah seperti kewujudan UiTM yang menjadi pusat doktrinasi dan suntikan kebencian serta rasis pada etnik lain, selagi itu proses pembinaan bangsa Malaysia akan gagal serta merencatkan pembinaan identiti kebangsaan dan kenegaraan merangkumi kepelbagaian etnik.

Contoh terbaik bagaimana integrasi nasional tidak mungkin akan dapat dicapai ialah apabila Pemuda Umno merusuh dan mengugut membakar bangunan DAP. Tindakan bacul anak-anak didik menteri Belia dan Sukan ini harus dilihat sebagai satu mekanisma dalam  mewujudkan ketegangan etnik.
Ungkapan 'Umno celaka' itu tidak mungkin dan tidak harus disamakan dengan Melayu. Persepsi Umno adalah penyelamat etnik Melayu merupakan satu persepsi yang amat dangkal dan tidak mencerminkan realiti apabila masih ada Melayu yang ditindas dan hak mereka dirampas oleh ahli politik Umno.

Maka untuk memastikan survival kemelayuan Umno ini terus dipelihara dalam usaha menguasai Putrajaya, rusuhan digerakkan, UiTM dijadikan pusat penyebaran kebencian agama dan etnik dan Umno akan terus berpura-pura sebagai penyelamat negara.


Rakyat Malaysia amat malang. Mandi air 7 jenis bunga mahupun 70 jenis bunga pun belum tentu akan dapat membuang kesialan yang mencengkam mereka selama lebih 50 tahun ini.
Pembinaan bangsa Malaysia tidak mungkin dicapai selagi regim Umno terus menindas etnik lain. –

24 Mei, 2014.

TIGA VIDEO MAHASISWI MALAYSIA SELEPAS DIROGOL TEREKAM DI CCTV








Saturday, May 24, 2014

Anwar: Jangan takut pada samseng Umno





CONTOHI TENTERA THAILAND

Tentera tahan bekas PM Thailand

Seorang gadis memegang lilin dan menutup mulut dengan poster pelekat sebagai bantahan tindakan ketenteraan di Bangkok, Thailand. Gambar Reuters, 24 Mei, 2014.Seorang gadis memegang lilin dan menutup mulut dengan poster pelekat sebagai bantahan tindakan ketenteraan di Bangkok, Thailand. Gambar Reuters, 24 Mei, 2014.






















Tentera Thailand menahan bekas Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra dan beberapa anggota keluarganya selepas memanggil beliau dan menteri-menteri lain untuk mengadakan perbincangan di Bangkok semalam, sehari selepas tentera melancarkan rampasan kuasa daripada kerajaan sementara.
"Kami (tentera) menahan Yingluck, saudara perempuannya dan ipar lelakinya," kata seorang pegawai kanan tentera seperti dilaporkan Reuters.

Kedua-dua anggota keluarga Yingluck itu memegang jawatan kanan dalam politik.Ini berikutan adanya beberapa laporan berkaitan dengan rasuah.

Laporan ini juga membuktikan bahawa Thailand , subuah negara yang tidak pernah dijajah itu mempunyai kredilitili pasukan tenteranya dan tanggungjawab bagi menjaga keharmonian negara.Bagaimana dengan tentera kita???

"Kami akan melakukan yang terbaik dalam tempoh tidak lebih daripada seminggu, tempoh itu pun sudah dianggap agak lama.
 Ketua Tentera Thailand, Jeneral Prayuth Chan-ocha tiba di Kelab Tentera di Bangkok, Thailand untuk menghadiri mesyuarat dengan pemimpin peringkat tinggi negara itu. Gambar Reuters, 24 Mei, 2014.



















 Ketua Tentera Thailand, Jeneral Prayuth Chan-ocha mengisytiharkan dirinya sebagai perdana menteri sementara, sehingga penggantinya dilantik secara rasmi untuk mengambil alih pemerintahan negara itu.

Majlis Kawalan Keamanan dan Ketenteraman Awam Negara (NPOMC) dalam pengumumannya berkata, Prayuth yang juga komander majlis berkenaan, akan bertugas menjaga hal ehwal pentadbiran termasuk hubungan luar negara.


 Dalam kenyataan yang disiarkan melalui siaran televisyen tempatan, tentera turut mengenakan sekatan ke atas kesemua 155 individu terbabit daripada meninggalkan negara ini bagi memastikan konflik politik yang berlanjutan sejak enam bulan lalu dapat diselesaikan, selain bagi mengekalkan keamanan.

“Kami perlu menyelesaikan segala masalah di dalam negara terlebih dahulu," kata pegawai itu, yang enggan menyatakan di mana Yingluck ditahan. – 24 Mei, 2014.


SUMBER: MALAYSIAN INSIDER,WIKIPEDIA- WRLR

Friday, May 23, 2014

Ceramah Mega Anwar di Bukit Gelugor malam ini, 23 Mei

Ceramah Mega Anwar di Bukit Gelugor malam ini, 23 Mei

BUKIT GELUGOR 23 MEI: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal menggegarkan pentas Ceramah Mega Pakatan Rakyat pada kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Bukit Gelugor malam ini.
BG1Ceramah yang bakal berlangsung di Dewan Sekolah Menengah Han Chiang, Jalan Lim Lean Teng, Air Itam itu turut dibarisi pemimpin negeri antaranya, Ketua Menteri, Lim Guan Eng dan calon DAP, Ram Karpal.
Turut serta menyampaikan ceramah yang bermula 8.30 malam nanti, Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Ahli Parlimen Seremban, Anthony Loke dan Ahli Parlimen Parit buntar, Mujahid Yusof Rawa.
Ram Karpal akan menentang tiga calon iaitu Huan Cheng Guan dari Parti Cinta Malaysia (PCM), Mohamed Nabi Bux dan Abu Backer Sidek Mohammad Zan dari Bebas bagi merebut kerusi Parlimen tersebut Ahad ini.
PRK Bukit Gelugor diadakan setelah penyandangnya, Karpal Singh maut dalam kemalangan jalan raya berhampiran Gua Tempurung, Perak pada 17 April lalu.

[LIVE TERTUNDA ] 220514 BM15 - Ustaz Hafizal Abu Hassan Al-Jaraqi


[LIVE TERTUNDA ][220414][BM2] - Ustaz Shamsuri Hj Ahmad - TUHAN MAHA PENGAMPUN


VIDEO: LAGU PERINGATAN BUAT AHLI Umno









APABILA AGAMA TIDAK DIBERI KEUTAMAAN BERBANDING PARTI RACIST






Umno Wilayah bangun membantah dengan mengancam akan membakar banggunan DAP kerana marahkan seorang ADUN DAP RNS Rayer yang menggelarkan Umno sebagai sebuah parti celaka.Tindakan itu mendatangkan perdebatan untuk Umno memohon maaf kepada dewan undangan negeri Pulau Pinang . Kenapa Ketua pembangkang Jahara Hamid yang memohon maaf dan mengakui ahli Umno menyerang dewan. Sehingga kini , rasanya inilah kali pertama sejak puluhan tahun sidang dewan undangan negeri Pulau Pinang di serang dan tidak ada sesiapa pun tertangkap dan didakwa sehingga saat ini.




Kesilapan kedua Umno selain menceroboh dewan yang mulia dalam institusi demokrasi ialah sikap mengutamakan parti selain ugama itu sendiri.Bukan semua Melayu menyokong perjuangan Umno , silapnya ialah Umno tewas dalam beberapa pilihanraya lalu dimana bermulanya kejatuhan Anwar ibrahim, Umno sudah hilang kekuatan dan  pilihanraya 1999 lalu menyasikan bahawa  umno demam tetapi tidak kebah.

Punca kekecohan sekarang ini bukanlah soal Umno itu dikatakan celaka.Sudah banyak kali sejak 1999, para pendokong Umno bukan sahaja mengatakan Pas parti ajaran sesat, Dap parti komunis, Pas sokong Komunis,PKR parti yang tidak ada haluan , malah berbagai lagi gelaran yang dikatakan. Namun , isunya ialah Umno itu semakin terdesak dan akan menjadi parti yang akan tumbang jika tidak dalam piliharaya ke 14, ianya akan tumbang juga. Tak perlulah dihuraikan kenapa Umno akan tumbang, kerana jika dilihat kepada insiden ahli parti  Umno yang menghalang kempen puteri DAP, dan aksi ketua pemuda Umno wilayah, hampir sama sahaja pemikirannya. Ini lah yang dikatakan aksi antara pemimpin dan ahli bawahan sama taraf pemikirannya.

  

 Tindakan Rayer ialah mengecam tindakan beberapa perhimpunan yang telah dibuat termasuk mengecam perhimpunan dan mengaitkan dengan agama. Itu yang dikatakan celaka. Setiap perhimpunan dikaitkan dengan agama. Ini lah salahnya Umno.Umno akan marah jika kaum Melayu dihina, tetapi tidak akan merasa tersentuh jika agama Islam diperlekekhkan mereka. Banyak contoh yang boleh diberikan jika ramai yang mengikuti perkembangan Umno dan agama Islam sendiri.Sebenarnya Umno bukan hanya diwakili kaum Melayu sahaja, malahan ianya meliputi kaum lain khasnya di Sabah.

 Ketegangan agama  ini dibangkitkan oleh beberapa insiden sejak beberapa minggu lalu oleh Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) yang membuat kenyataan menghentam Cina, dan juga seminar di Universiti Teknologi Mara (UiTM) sebelum ini di mana penceramah jemputan memperlekehkan Kristian.

Isma mengatatkan Cina Malaysia sebagai 'penceroboh', dan juga mengalu-alukan pelaksanaan hudud, atau kanun jenayah Islam dikenakan ke atas orang bukan Islam juga.
Kumpulan itu juga memberi amaran tentang ancaman Yahudi terhadap orang Melayu dan Islam di Malaysia. Semua peristiwa ini mendorong kepada berlakunya perbalahan dan kerajaan pimpinan Najib yang berdiam diri harus dipersalahkan.Siapa Yahudi yang akan mengancam Melayu jika pimpinan Umno membawa Obama ke Malaysia.

Musim pilihanraya kecil bermula dimana beberapa kerusi DAP  perlu diadakan iaitu di Jelutong dan juga di Teluk Intan. Kedua-dua kawasan ini tidak akan menunjukkan bahawa Bn akan menang dikeduanya. Pertamanya di Jelutong adalah kawasan Karpal Singh , manakala di Teluk Intan pula ialah kawasan dimana seorang anak muda Melayu dilantik sebagai wakil DAP dan ini menjadikan DAP bukan sebuah parti racist dimata masyarakat Malaysia.

Umno melihat ini sebagai satu ancaman kepada sevival politik Bn. Di Jelutong Bn tidak berani melatakkan calon baik dari MCA  atau pun Gerakan. Inilah menunjukkan Bn gelabah dan takut akan kehilangan maruah dan di Teluk intan pula seorang anak muda Melayu mewakili parti yang majoritinya ialah kaum cina.

Jika inilah caranya tindakan Umno, maka kita anggap bahawa parti Umno ini dipenuhi dengan samseng di seluruh bahagiannya. Bermakna jika ketua pemuda dan ahli biasa bertindak demikian, maka disitulah taraf pendidikan Umno dan daya saing Umno dan ahlinya berada. Umno akan mengulangi lagi kesilapan yang dilakukan kerana hanya senjata yang  mengaitkan perkauman sahaja akan menjadikan Umno itu terus hidup.Dan Melayu yang termakan umpan Umno dengan menganggap bahawa hanya Umno pembela Melayu , sebenanya tertipu sejak zaman berzaman.

Oleh: WRLR

Thursday, May 22, 2014

Azmin tidak tersekat lagi, Anwar perlu kompromi, kata sumber PKR


Bahasa

Azmin tidak tersekat lagi, Anwar perlu kompromi, kata sumber PKR

Oleh Zulkifli Sulong, Pengarang Analisis dan Rencana
May 22, 2014
Penyandang Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali hampir pasti berjaya mengekalkan kedudukan jawatannya dan menewaskan dua pencabar lain. Gambar fail The Malaysian Insider.Penyandang Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali hampir pasti berjaya mengekalkan kedudukan jawatannya dan menewaskan dua pencabar lain. Gambar fail The Malaysian Insider.    Dengan hampir 90% cabang PKR sudah selesai membuang undi masing-masing, usaha untuk menyekat kemaraan Mohamed Azmin Ali daripada menjadi timbalan presiden PKR untuk penggal seterusnya sudah hampir pasti tidak akan berjaya.







Namun, pucuk pimpinan PKR dijangka berjaya menghantar mesej kepada Azmin "anda tidak mendapat sokongan penuh sebagai timbalan presiden PKR, jadi bersikaplah secara wajar".
Oleh itu, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu berkompromi dengan Azmin jika beliau terpaksa masuk ke penjara sekali lagi dan meninggalkan PKR diuruskan isteri dan orang kepercayaannya.
Pada awalnya, pemimpin kanan PKR yang berlindung di belakang Anwar menjadikan misi mereka adalah menyekat kemaraan Azmin selaku timbalan presiden.

Ini kerana, Azmin didakwa terlalu ego dan tidak lagi menghormati Anwar selaku pemimpin utama PKR dan sanggup mempertikaikan peranan Anwar dan keluarganya.
Dalam masa yang sama, mereka juga tidak boleh menerima Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim untuk menduduki kerusi nombor dua parti itu. Atas sebab itulah Datuk Saifuddin Nasution Ismail diletakkan sebagai calon.

Namun selepas pemilihan hampir selesai, Azmin terus berada di depan dengan mendapat undi terbanyak meninggalkan Khalid di tempat kedua dan Saifudin ketiga di kalangan tiga calon yang bertanding jawatan timbalan presiden.

Keputusan sehingga 11 Mei dikeluarkan PKR menyaksikan penyandang, Azmin mendapat 12,250 undi manakala Khalid memperolehi 8,123 undi dan Saifuddin pula 6,997 menjadikan Azmin hanya mendapat sokongan tidak sampai 45% untuk jawatan itu.

Bagaimanapun, keputusan tersebut masih tidak rasmi memandangkan keputusan 27 cabang dibatalkan sebelum ini.
"Memang Khalid dan Saifudin masih mempunyai peluang untuk menang namun saya jangkakan Azmin akan menang tipis sebagai timbalan presiden," kata sumber yang terlibat secara langsung dalam pemilihan PKR itu.

Ketika Azmin  berada didepan, regu Saifudin iaitu Nurul Izzah Anwar dan Rafizi Ramli mendahului calon-calon lain untuk jawatan naib-naib presiden.

Ini bermakna, Azmin walaupun menang untuk jawatan timbalan presiden bakal tersepit di tengah-tengah antara presiden yang dimenangi tanpa bertanding oleh Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail dan para naib presiden.

Namun, penyokong Azmin mempunyai kedudukan yang baik untuk ketua wanita melalui Zuraidah Kamarudin dan ketua angkatan muda melalui Amirudin Shaari.

"Saifudin berdepan dengan dua tokoh yang mempunyai sumber kewangan yang banyak di samping mempunyai rangkaian yang kukuh seperti Azmin, manakala Khalid yang terkenal kerana kedudukannya selaku menteri besar," katanya.

Mereka pula, katanya, bergerak dengan sistem 'cai' iaitu senarai pemimpin yang perlu mereka pilih sedang Saifudin tidak mempunyai rangkaian yang baik di peringkat bawah di samping kekurangan wang.

"Nampaknya ahli sangat terpengaruh dengan 'sistem cai' yang digerakkan oleh kedua-dua tokoh ini menyebabkan calon alternatif yang kita kemukakan Datuk Saifudin (Nasution), tidak mendapat undi akar umbi.

"Sebenarnya kami boleh menggunakan kuasa yang ada untuk menyekat Azmin tetapi ia akan memberikan implikasi tidak baik kepada Anwar selaku pemimpin yang hendak diletakkan di kerusi perdana menteri," katanya kepada The Malaysian Insider.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP), Datuk Johari Abdul semalam mengumumkan pemilihan di 35 bahagian terpaksa diadakan semula dengan 22 daripadanya akan mengadakan pemilihan di semua peringkat.

Ia berdasarkan pelbagai perkara yang kebanyakannya adalah kerana kekecohan dalam pemilihan mereka.

Pengerusi Lembaga Displin PKR, Datuk Dr Tan Kee Kwong juga memaklumkan, 15 ahli PKR diambil tindakan disiplin dengan empat daripadanya dipecat manakala selebihnya digantung kerana salah laku sepanjang pemilihan kali ini. – 22 Mei, 2014.


Umno/Bn MASIH TIDAK SEDAR CARA MEREKA MENJADIKAN RAKYAT MELUAT

Kempen pilihanraya Teluk Intan seperti mana-mana pilihanraya kecil masih lagi dicemari dengan cara ortodok . Ini berlaku apabila pihak- pihak yang sepatutnya menonjolkan imej kerajaan pemerintah berkempen dengan cara lebih bertamaddun, dan menghormati nilai-nilai demokrasi yang mengikis persepsi rakyat terhadap pemerintahan tersebut.

Di Pulau Pinang, dengan kempen yang sedang berjalan sekarang ini, insiden "orang Gila" kerap berlaku dan menarik perhatian ramai. Calon bukan berkempen dengan beretika, sebaliknya dengan cara yang keterlaluan



Namun masih ada yang begitu "lemah: pemikiran dengan taktik-taktik dan juga apa yang sedang berlaku sekarang, Janji dicapati dengan penurunan harga kereta, barang meningkat naik, harga minyak,tarif elektrik yang akan dinaikkan,isu saman polis trafik dan dasar-dasar kerajaan yang semakin hari semakin dilihat menekan rakyat , Namun masih ramai yang tidak menyedari akan perkara ini yang sedang mereka hadapi. Mereka masih juga menjadi penyokong yang buta tuli, penyokong yang hanya menyokong tanpa berfikir.

Di Teluk Intan imej Bn khasnya masih lagi ditahap lama.Menunjukkan kejahilan dan memperluaskan persepsi bahawa ini adalah satu sikap yang hanya akan merugikan sokongan kepada calon Bn sebenarnya. Masyarakat akan menilai bahawa cara samseng "Kampung Dusun" ini tidak akan menarik masyarakat untuk mengundi mereka dan menjauhkan pandangan positif masyarakat terhadap pemerintah

SAKSIKAN SIKAP PENDOKONG BN INI,




Oleh : wrlr

VIDEO BERITA TERKINI

Johari tak layan desakan JPP PKR letak jawatan






Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) PKR Datuk Johari Abdul enggan melayan desakan pihak tertentu termasuk ahli yang tidak berpuashati dengan perjalanan proses pemilihan parti itu yang diketuainya kali ini. Walaupun dengan pelbagai aduan, bantahan dan protes di depan ibu pejabat parti itu semalam, beliau menganggap desakan seumpama itu sebagai "biasa" kepadanya. 
 Cari makan macam macam-macam cara



MACAM MACAM CARA CARI MAKAN





PRK Teluk Intan: Dyana & Lim Kit Siang Dihalau Penduduk Melayu yang kurang cerdik



 

Tuesday, May 20, 2014

Setujukah Anda Guna Kemudahan Yang Disediakan Kerajaan Tetapi Berbeza Ideologi Politik Dianggap Pengkhianat & Tidak Bersyukur?

Dyana Sofya
Adakah apabila kerajaan Selangor yang menawarkan air percuma kepada rakyat Selangor, mereka wajib sokong kepada kerajaan PR? Atas nama terima kasih?

Begitu juga apabila kerajaan Malaysia sediakan sekolah, universiti maka adakah rakyat Malaysia wajib menyokong kerajaan UMNO & Barisan Nasional. Jikalau tidak, akan digelar pengkhianat?

Apakah apabila rakyat masuk ke universiti awam @ menggunakan air percuma, maka rakyat tidak boleh berbeza pandangan politik dengan kerajaan yang memerintah?

Hakikatnya kepada kedua-dua persoalan di atas, taat kepada negara tidak semestinya taat kepada kerajaan. Ini yang sebetulnya.

Ya. Benar. Dalam Islam kita dinasihatkan untuk taat kepada umul amri. Tetapi ada syarat dan batas-batasnya yang mana Ulil amri itu adalah :
  1. ulul amri yang tidak suruh orang berbuat jahat
  2. ulil amri yang tidak ambil & makan rasuah
  3. ulul amri yang tidak rampas hak orang lain
  4. ulul amri yang tidak menindas rakyatnya sendiri & berlaku adil kepada semua lapisan masyarakat
Di Malaysia atau mana-mana di dunia sekalipun tidak ada yang maksum dan sehabis adil. Tetapi di dunia ini kita dapat lihat contoh pemimpin yang berusaha bersungguh-sungguh untuk berlaku adil kepada rakyatnya VS dengan yang sangat tidak adil yakni terang-terang melanggar hak rakyat.
Jadi, pada waktu si pemimpin ini melakukan kesalahan, Berita Semasa tidak melihat rakyat perlu mentaati membuta tuli.

 

 

Suara Anak Muda Hari Ini

Dyana Sofya DAP
Anak-anak muda hari ini cukup-cukup berbeza sehingga mampu memberikan ancaman besar kepada parti politik yang tidak mampu atau masih terkial-kial dengan cara politik lama dalam pada masa yang sama “menyerap kebangkitan” kebangkitan & aspirasi serta harapan anak muda hari ini. Anak muda apabila sel sel otaknya saling berhubung, campaklah ke mana msahaja hatta di universiti komunis sekalipun tetap akan teguh pendirian dan berdikari pemikirannya ibarat seperti :
“ikan yang hidup dalam laut, walau hidup dalam air masin tetapi ikan-ikan tidak pula” menjadi masin”
Inilah jadinya apabila patriotik disalahertikan.
Dyana Sofya UiTM



P/S : Jangan diharap apabila taat tidak boleh sama sekali boleh dikritik @ dikutuk pula kan?



 BUDAK YANG ADA FIKIRAN YANG BIJAK
 
PP/S : Kepada pihak kerajaan negeri mahupun kerajaan Malaysia, jika kita mahu anak muda hari hari ini menyokong kerajaan anda yang memerintah, berubahlah pendekatan dalam memahami aspirasi anak muda. Janganlah suka sangat membuat kenyataan yang pelik-pelik & kenyaatan memalukan diri sendiri atas nama mahu mengekalkan kuasa “dulu, kini dan selama-lamanya

 MACAI SAJA TAK BOLEH FIKIR

PPP/S : Sesebuah kerajaan itu hidup atas duit rakyat, kekayaan hasil mahsul negara & amanah yang diberikan oleh rakyat. Walaupun berbeza ideologi, semua rakyat perlu menunaikan kewajiban membayar cukai. Jadi, terpulang kepada mereka untuk memangkah yang mana satu. Pemimpin parti politik boleh menarik undi, tetapi jangan sesekali menghalang kehendak & harapan rakyat……Bagaimana dengan lontaran pendapat anda pula?

Blog Archive

My Blog List

Followers