Mesyuarat Jawatankuasa Pusat hijack keputusan AJK PAS Pusat??

Mesyuarat Jawatankuasa Pusat hijack keputusan AJK PAS Pusat??

 OLEH:  Amirulmukminin


"Nak tandatangan atau tidak? Tak," jawab Setiausaha Agung PAS Mustafa Ali ketika ditanya wartawan merujuk kepada arahan agar 13 Adun PAS tidak menandatangani Akuan Bersumpah untuk dipersembahkan kepada Sultan Selangor menyokong pencalonan Dr Wan Azizah Ismail sebagai MB baru.

Namun perkara yang paling besar sepatutnya dipersoalkan oleh wartawan adalah korum mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat yang dipanggil oleh Mustafa itu. Jelas pemimpin ranking tertinggi yang kelihatan dalam sidang media hanyalah Naib Presiden Salahuddin Ayub. Tidak seperti mana mesyuarat 17 Ogos lalu yang memanggil kesemua 35 AJK PAS Pusat dan pesuruhjaya negeri-negeri.

Tentunya mesyuarat dengan keanggotaan sebanyak itu dan mencapai persetujuan sebulat suara tidak boleh dicabar oleh mesyuarat lain.
Apa yang cuba dilakukan PAS ini seolah-olah mencabul semangat setiakawan bersama Pakatan, dan telah diputuskan dalam Majlis Pakatan Rakyat pada 17 Ogos lalu yang bersetuju menamakan hanya Dr Wan Azizah sebagai calon tunggal.

Arahan agar 13 Adun PAS tidak mencalonkan Wan Azizah dan membiarkan sultan memilih sendiri calon MB adalah bertentangan dengan persetujuan sebelum itu.

Usul mesyuarat jawatankuasa kerja ini membolehkan sultan memilih sesiapa sahaja menjadi MB dan tidak lagi terikat kepada calon PKR. Bagaimanakah PAS dengan keanggotaan sejuta ahli boleh melakukan mesyuarat kecil yang merubah keputusan mesyuarat lebih besar?

Tindakan seperti ini akan menghilangkan kesabaran rakan-rakan dalam Pakatan. Malah rakyat Malaysia juga akan menganggap PAS parti yang tidak boleh dipercayai. Lebih buruk berbanding Umno yang sekular, kerana PAS menggunakan agama untuk menarik kesetiaan ahlinya kepada pemimpin.

Ternyata PAS terperangkap oleh dendam segelintir puak ‘unity government’ yang tidak berpuas hati selagi tidak wujud kerjasama PAS - Umno. Mereka terlalu tertarik untuk membuat duit dan menimbun kekayaan dengan hasil masygul Selangor.

Puak UG telah merosakkan banyak perjuangan asal PAS dan kini kesepakatan dalam Pakatan juga sedang menjadi mangsa kegelojohan mereka.

Maka tidak hairanlah jika akhirnya PAS akan terbelah dua. Puak yang waras dan bersama Pakatan menubuhkan parti baharu manakala puak UG akan membawa PAS menjadi sekutu Umno. Perpecahan telah amat dalam dan tidak boleh diubati lagi dengan perpaduan yang dilakonkan di depan media. Hanya masa akan menentukan titik ledak kemarahan golongan profesional waras dalam PAS.

No comments: