HADIR DAN DENGAR








FAKTA @Khalid_Ibrahim: Laporan Ketua Audit Negara 2012 yang menegur Kerajaan Selangor dalam membelanjakan geran persekutuan untuk membaiki jalan menjadi titik perbincangan di peringkat KEADILAN kerana peratusan geran yang dibelanjakan adalah rendah:

a) 69.3% dibelanjakan dalam tahun 2010
b) 59.3% dibelanjakan dalam tahun 2011 dan
c) Hanya 42.7% dibelanjakan dalam tahun 2012.

Khalid mempunyai kecenderungan untuk menyimpan geran tersebut sebagai hasil terkumpul Kerajaan Selangor dan tidak dibelanjakan sehingga mempunyai kesan kepada kualiti jalan di Selangor.

Di antara tahun 2010 hingga 2012, hanya RM640.24 juta dibelanjakan seperti yang sepatutnya untuk membaiki jalan sedangkan baki RM499.76 juta disimpan sebagai wang terkumpul.

Adalah tidak adil menyimpan wang ini dengan harapan menunjukkan prestasi pengurusan kewangan yang baik melalui simpanan rizab RM3 bilion sedang sebahagian dari dana ini sepatutnya dihabiskan setiap tahun untuk membaiki jalan di seluruh Selangor.

Tetapi semua fakta ini dan isu sampah berjadual diketepikan Khalid sehinggalah kelmarin.

Mengapa?

Setelah Kajang Move dilancarkan khusus untuk menggantikannya, dia merasakan kedudukannya masih selamat setelah melihat Anwar Ibrahim gagal menjadi calon DUN Kajang dan digantikan Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Dan apabila keputusan untuk menggantikannya mula menjadi polemik, barulah kelmarin Khalid terhegeh-hegeh menjenguk tapak pelupusan sampah (RDF) di Kajang yang selama ini diabaikannya dipercayai dengan kerjasama YDP MPKj yang diketahui pro-Umno.

Dan semalam tiba-tiba 'prihatin' dengan masalah sampah dan wabak nyamuk Aedes di DUN yang diwakilinya, Pelabuhan Klang.

Yang dikejarnya adalah MoU Langat 2 yang kini memasuki tahap berbahaya untuk rakyat Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya kerana tarif air akan dinaikkan sebaik sahaja perjanjian termetrai.

No comments: