Anwar: Pakatan terus bersatu, tolak cubaan pecah belah parti

Anwar: Pakatan terus bersatu, tolak cubaan pecah belah parti

(Oleh Fiza Abd Halim)
KUALA LUMPUR 5 OGOS: Pakatan Rakyat akan terus kekal bersatu dan tidak akan berpecah semata-mata kerana pilihan calon Menteri Besar Selangor, tegas Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Ketua Umum KEADILAN itu berkata, Pakatan juga tidak akan berkompromi pada prinsip-prinsip dasar gabungan itu.
Beliau berkata, perpecahan boleh berlaku jika ada parti komponennya yang sanggup berkompromi dalam prinsip-prinsip dasar seperti kewibawaan, ketelusan dan kebertanggungjawaban di dalam pengurusan kerajaan.
Pakatan_rakyat_logo_dan_benderaKatanya, atas prinsip-prinsip inilah Pakatan dizahirkan sebagai sebuah kerajaan alternatif untuk rakyat. Prinsip-prinsip ini juga
telah dicabuli oleh Barisan Nasional ketika berkuasa lima dekad lalu.

“Keputusan PRU ke-12 pada 8 Mac 2008 menunjukkan dengan jelas bahawa perjuangan Pakatan yang berpaksikan di atas prinsip-prinsip ini telah diterima baik oleh rakyat yang rata-ratanya mengharapkan sebuah kerajaan yang bersih, berprinsip dan bersungguh-sungguh dalam membela kepentingan rakyat,” kata Anwar dalam kenyataan.

Jelas beliau, gabungan ini bersama semua yang menyokong usaha ini telah bersama-sama menggembleng tenaga pada PRU ke-13 dalam menghadapi cabaran hebat untuk terus memberi harapan kepada rakyat Malaysia.

Tambahnya, usaha ini tidak sia-sia kerana telah memenangi jiwa dan minda majoriti pengundi walaupun Pakatan dihalang daripada membentuk sebuah kerajaan.

“Kekuatan ini tidak boleh dibina atas dasar keinginan dan impian semata, lebih bahaya lagi sekiraya kekuatan ini dilandaskan dengan perasaan curiga, dendam dan irihati dan ianya perlu dibina atas iltizam dan kenyakinan, dan inilah kekuatan yang telah mendorong rakan kongsi Pakatan untuk berjuang bersama-sama pada PRU 13 lalu,” kata Anwar.

Dalam pada itu, beliau mahu menyatukan kekuatan ini untuk terus kekal bersama dan terus menolak sebarang percubaan untuk memecahbelahkan parti, malah setiap parti di dalam gabungan ini wajib menghormati sebarang keputusan yang dicapai selepas rundingan bersama.

Katanya, persefahaman berhubung hak lantikan MB telahpun wujud di kalangan pimpinan Pakatan, sepertimana KEADILAN juga telah bersetuju soal hak parti-parti lain dalam membuat keputusan yang sama di negeri-negeri lain dan ia wajib dipatuhi.

No comments: