Tolak Kidex, penduduk Petaling Jaya mahu pengangkutan awam

ADA yang bagi komen aku galak dok kutuk khalid. kalau baca semua dan tahu latarbelakang peristiwa sudah tentu akan faham bagaimana Kedah jatuh, Terengganu jatuh. 

Jadi sebelum terlambat Selangor jatuh baik faham betul betul cerita kenapa khalid perlu ditukar.Blog ini tak dapat sekupang pun kalau nak bela Khalid. Jadi kalau rasa nak baca ...baca ja la...lagi pun aku kutip dari semua penulis berpengalaman yang tahu selok belok tentang kenapa Selangor perlukan MB baru.

 

Penduduk Petaling Jaya memberi sokongan kepada kempen bantah Kidex. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 6 Julai, 2014.Penduduk Petaling Jaya memberi sokongan kepada kempen bantah Kidex. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 6 Julai, 2014.





















Penduduk Petaling Jaya percaya pengangkutan awam yang mencukupi mampu menangani masalah kepadatan lalu lintas di kawasan itu, bukannya dengan membina lebuh raya bertingkat Kinrara-Damansara (Kidex).
Pengerusi Persatuan Penduduk Seksyen 19 Petaling Jaya Tan Yew Liong berkata, hasil maklum balas mendapati majoriti penduduk mahu lebih banyak kemudahan Aliran Transit Ringan (LRT), Aliran Transit Massa (MRT), dan Bas Aliran Deras (BRT) dibina dengan lebih cekap.

"Kami tidak mahu Kidex sebab ia tidak akan mampu menyelesaikan masalah trafik malah mengganggu ketenteraman kami," katanya ketika ditemui selepas mengedarkan poster dan pelekat kereta 'No Kidex: No toll skyway over PJ' di Seksyen 17 Petaling Jaya, hari ini.

Risalah penerangan juga diberikan kepada pengunjung pasar pagi dan pemandu selain menandatangani petisyen bantahan Kidex.
  Tan berkata, selepas mengadakan beberapa siri bantahan, kumpulan Say No To Kidex (SNTK) kini mencuba usaha kempen baru dengan harapan dapat memberi kesedaran kepada orang awam dengan lebih dekat.
"Kira-kira 2,000 poster dan pelekat kenderaan sudah dicetak dan selepas ini akan mengedarkannya di sekolah dan pasar malam.

"Kami akan teruskan usaha ini sehingga projek Kidex dihentikan," katanya.

Beliau bagaimanapun meluahkan rasa kesal kerana tidak ada wakil rakyat yang hadir menyokong tindakan mereka pagi tadi.

"Mereka dalam media menyokong bantahan Kidex tetapi bila kami jemput mereka tidak turun padang pun untuk memberikan sokongan," katanya.

Kira-kira 100 penduduk Petaling Jaya sekitar Jalan Harapan di Seksyen 17 dan Seksyen 19 kini digantung tidak bertali apabila kerajaan negeri sudah membekukan aset tanah kediaman mereka, namun tidak ada satu pihak pun tampil membantu apatah lagi memberikan pampasan kerana status mereka masih tidak dapat dipastikan.
"Kami sedar rumah kami sudah dibekukan penjualannya tetapi tidak ada seorang pun datang memberikan nasihat dan rundingan kepada kami.
"Tidak ada siapa tahu apa yang akan terjadi sama ada perlu berpindah keluar atau tidak. Setakat ini, kami masih belum dengar lagi isu pampasan daripada kerajaan.
"Jangankan kami, semua penduduk juga sangat marah jika dilayan sebegini," kata penduduk Seksyen 19 Jalan Harapan, Rachel Ho.
Setiausaha Jawatankuasa SNTK David Yoong pula berkata, pihaknya akan menghantar laporan mengenai kebimbangan dan alasan teknikal bantahan Kidex kepada Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof minggu depan.
David berkata, pembentangan dilakukan dalam pertemuan antara Kementerian Kerja Raya dengan pemaju Kidex Sdn Bhd pada Khamis minggu lalu, namun Fadillah memberitahu agar kompilasi bantahan itu didokumen secara bertulis supaya ia dapat disemak secara teliti untuk dipertimbangkan.
"Sebelum itu kami mahu tunggu laporan daripada pemaju Kidex sebelum dapat menyiapkan dokumen untuk diserahkan kepada Fadillah.

"Kami bukan seperti anti-Lynas atau mana-mana kumpulan yang akan melakukan demonstrasi jalanan, sebaliknya mengambil pendekatan berbincang dengan semua pihak termasuk penduduk dan kerajaan," katanya.

Lebuh raya sepanjang 14.9 kilometer yang menelan belanja RM2.42 bilion itu akan menjejaskan lebih 3,700 bidang tanah termasuk rumah, kilang, kedai, pusat beli-belah dan sekolah.

Kidex merupakan antara enam lebuh raya bertol baru yang diluluskan pembinaanya oleh kerajaan Selangor, dan sebahagian daripada rangkaian bersepadu di sekitar Lembah Klang yang bersambung dengan Sungai Besi-Ulu Klang Expressway (SUKE), Serdang Kinrara Putrajaya Expressway  (SKIP), Eastern Klang Valley Expressway (EKVE), Lebuh raya Damansara Shah Alam (DASH), dan Lebuh raya Pantai Barat (LPB). – 6 Julai, 2014.

No comments: