Selangor kritikal, hanya kesudian kerjasama Khalid jalan penyelesaian


Kemelut menyelubungi Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan selesai jika beliau letak jawatan secara sukarela atau tukar cara pentadbiran. Gambar fail The Malaysian Insider.Kemelut menyelubungi Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan selesai jika beliau letak jawatan secara sukarela atau tukar cara pentadbiran. Gambar fail The Malaysian Insider.
























Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor sedang menghadapi tempoh yang sangat kritikal dan jika tidak diuruskan dengan baik bakal jatuh dan hilang terus daripada genggaman tiga parti komponennya.
Masalahnya sekarang ialah Pakatan Rakyat memerlukan kerjasama daripada Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sendiri, sama ada beliau berundur dengan sukarela atau menukar gaya pentadbirannya.

Ini berikutan keputusan ramai pemimpinnya yang berhasrat menamatkan Khalid sebagai menteri besar sedangkan Istana Selangor dilihat memberikan sokongan penuh kepadanya.


Kekecohan bermula secara rasmi melalui Langkah Kajang yang dipelopori oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim namun gagal mencapai sasaran apabila Mahkamah Rayuan menjatuhkan hukuman lima tahun penjara kepada Anwar.
  "Ada seseorang di dalam PAS yang mampu memujuk Tan Sri sekarang untuk berundur dengan baik dan digantikan calon lain," kata satu sumber yang sangat rapat dengan pucuk pimpinan Pakatan.
Ketika ditanya siapakah orang itu, sumber berkata dia adalah antara pemimpin tertinggi parti yang paling dihormati Khalid.

Ini kerana, jika Khalid berkeras tidak mahu berundur, beliau boleh membuat pelbagai perkara menggunakan sokongan istana.

Khalid juga boleh menasihatkan istana agar membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor untuk membolehkan satu pilihan raya semula diadakan di negeri ini.

"Berdasarkan pengalaman kita, jika ini berlaku Pakatan akan kehilangan Selangor," kata sumber itu.
Usul undi tidak percaya dalam DUN Selangor terhadap Khalid juga bakal menyukarkan lagi keadaan kerana apabila mahu melantik MB baru, pihak berkepentingan boleh mengambil kesempatan memecahkan Pakatan, sesuatu yang sangat dikehendaki musuh mereka, Umno yang mentadbir Putrajaya.

"Katakanlah usul ini berjaya, istana akan meminta calon nama MB baru untuk dilantik. Kalau kita hantar satu, mungkin istana minta dua untuk pilihan, sebagaimana yang banyak berlaku sebelum ini.

"Bagaimana kalau nama pertama ditolak, nama kedua dipilih. Semua perkara perlu diambil kira," kata sumber itu ketika ada khabar angin kononnya istana tidak mahu mencatatkan sejarah di negeri itu apabila MBnya seorang wanita.

Ini berikutan nama Adun Kajang yang juga Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail disebut-sebut dipilih sebagai pengganti Khalid.

Semalam, Khalid mengalu-alukan usul undi tidak percaya dikemukakan kepadanya.

Khalid tidak bimbang jika wujud usul undi tidak percaya daripada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pakatan Rakyat sendiri.

Khalid berkata, tindakan itu juga dibenarkan mengikut peruntukan dalam enakmen negeri Selangor.
"Tak apa, itu dah ada peruntukan dalam enakmen negeri Selangor.

"Apa pun boleh dibuat mengikut peruntukan," katanya kepada pemberita semasa majlis berbuka puasa di Subang Jaya, semalam, mengulas mengenai spekulasi berhubung kedudukannya sebagai menteri besar Selangor.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut spekulasi jika ada Adun yang akan memberikan sokongan secara terbuka supaya usul itu dibentang dalam DUN.

Spekulasi timbul apabila Kelab Penyokong Kerajaan (BBC) Selangor yang terdiri daripada semua Adun PR di Selangor mengadakan mesyuarat tergempar di Dewan Annexe di Shah Alam, pagi kelmarin untuk membawa cadangan supaya usul undi tidak percaya terhadap Khalid dibawa ke persidangan DUN akan datang.

Namun tidak seorang pun daripada 15 Adun PAS menyertai pertemuan yang diaturkan oleh Adun Bukit Antarabangsa Mohamad Azmin Ali itu. Ia hanya disertai oleh Adun PKR dan DAP.

PAS Selangor tetap dengan keputusan sebelum ini Khalid adalah MB Selangor.

"Sehinggalah keputusan baru dibuat oleh Majlis Presiden Pakatan kita akan tukar MB, kita akan tetap dengan keputusan sebelum ini," kata Ketua Penerangan PAS Selangor Zaidy Abdul Talib kepada The Malaysian Insider.

The Malaysian Insider difahamkan belum ada sebarang perbincangan rasmi di kalangan pimpinan Pakatan tentang kedudukan Khalid.

Pejabat MB Selangor ketika dihubungi pula menegaskan Khalid akan menghabiskan penggalnya sebagai MB Selangor.

"Tan Sri Khalid akan kekal sehingga habis penggal, insya-Allah," kata pegawai pejabat MB Selangor kepada The Malaysian Insider.

Minggu lalu, seluruh ahli Perhubungan PAS Selangor bertemu dengan Ahli Dewan Harian PAS Pusat bagi membincangkan isu Selangor namun Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak dapat menyertainya kerana masih berehat di Terengganu.

Mesyuarat yang disertai oleh semua yang dipertua PAS kawasan seluruh Selangor itu dipengerusikan oleh Mohamad Sabu selaku timbalan presiden.

Dewan Harian PAS adalah badan pengurusan parti tertinggi dalam PAS. Ia terdiri daripada pucuk pimpinan utama PAS iaitu presiden, timbalan presiden, tiga naib presiden, ketua dewan, setiausaha agung, bendahari, ketua penerangan dan ketua pengarah pilihan raya.

Mesyuarat itu bertujuan mendengar pandangan semua pemimpin PAS Selangor berkaitan dengan kedudukan Khalid selaku MB, namun tidak ada sebarang keputusan diambil.

Dewan Harian PAS memberikan taklimat kepada Hadi yang masih uzur mengenainya. Menurut sumber, perkara itu akan dibincangkan lagi di mesyuarat PAS pusat yang dijadualkan Sabtu ini.

Sebelum ini, The Malaysian Insider melaporkan berdasarkan sumber, Hadi adalah penghalang kepada penukaran Khalid selaku MB di Selangor.

"Sebenarnya dia bukan penghalang cuma beliau tidak nampak siapa calon pengganti yang sesuai yang boleh diterima semua pihak termasuk istana dan tidak memberikan nama buruk kepada Pakatan di mata umum,"  kata satu sumber yang rapat dengan Hadi.

Pimpinan PAS juga berkongsi pandangan calon MB Selangor yang baru tidak boleh daripada PAS kerana ia akan merosakkan persepsi umum kepada parti Islam itu.

"Calon itu tidak boleh daripada PAS kerana ia akan memberikan nama buruk kepada PAS walaupun PAS ada kerusi yang lebih banyak berbanding PKR. Ini kerana PAS akan dilihat sebagai tamak selepas mempunyai kerajaan di Kelantan dan DAP di Pulau Pinang," kata Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dalam satu pertemuan dengannya tidak lama dulu.

Sebelum ini, bekas Pesuruhajaya PAS Selangor Dr Rani Osman pernah berkata, Khalid akan mencalonkan MB daripada PAS jika dia terpaksa meletakkan jawatan.
 

Selepas pertemuan dengan PAS Selangor baru-baru ini, pucuk pimpinan PAS nampaknya tidak ada jalan lain melainkan berusaha menyelesaikan isu Khalid dan menghentikan segala kekecohan dengan baik.
Kini tugas berat itu terletak di atas bahu PAS Pusat, untuk mencari penyelesaian terbaik untuk Selangor dengan syarat Khalid sudi bekerjasama dengan keputusan yang dibawa bersama PAS, PKR dan DAP. – 11 Julai, 2014.

No comments: