Plaintif diperintah kemuka kenyataan saksi kes saman Hadi Published: 1

















Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu hari ini menetapkan dua hari iaitu 25 dan 26 Ogos sebagai tarikh perbicaraan kes saman fitnah bekas calon PKR bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Besi Mohd Shamsul Mat Amin terhadap Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang (gambar).

Tarikh itu ditetapkan oleh Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu Rusita Md Lazim yang turut mengeluarkan perintah terhadap plaintif mengemukakan kenyataan saksi pada tarikh perbicaraan itu.
Shamsul bersama peguamnya Alias Ibrahim hadir di mahkamah hari ini manakala Hadi selaku defendan dan peguamnya tidak hadir.


Pada 23 Februari lalu, Hadi diperintahkan oleh Mahkamah Tinggi membayar ganti rugi RM2 juta kepada Shamsul selepas gagal memasukkan kehadiran bagi menjawab saman yang dikemukakan plaintif. Bagaimanapun pada 14 April lalu, Mahkamah Tinggi mengetepikan perintah penghakiman ingkar terhadap Hadi setelah mendapati writ saman yang difailkan Shamsul selaku plaintif pada 17 Februari lalu tidak mengikut prosedur mahkamah.

Shamsul mengambil tindakan itu selepas Hadi mengeluarkan kenyataan ada calon PKR yang menjual pil kuda menjelang pilihan raya umum ke-13 (PRU13) tahun lalu sebagai alasan untuk PAS meletakkan calonnya bertanding di kawasan DUN Bukit Besi sehingga menyaksikan berlaku pertandingan tiga penjuru.
Dalam pernyataan tuntutannya, Shamsul mendakwa ucapan Hadi dalam ceramah di Kampung Tebakang Alor Limbat, Marang pada 22 April 2013 menjatuhkan maruahnya dan keluarga serta menjejaskan reputasinya sebagai calon dan ahli perniagaan.

Plaintif yang merupakan pemaju perumahan juga mendakwa berdepan dengan tekanan emosi dan mental yang berpanjangan setelah menerima cemuhan dan penghinaan serta dipandang serong masyarakat.
Pada PRU13, Barisan Nasional (BN) mempertahankan kerusi DUN Bukit Besi melalui Roslee Daud dengan memperoleh 6,966 undi menewaskan calon PAS, Roslan Ismail (4,408) dan Shamsul yang cuma memperoleh 52 undi.– Bernama, 16 Julai, 2014.


No comments: