Saturday, August 31, 2013

VIDEO ; Hidup Bersama - A. Samad Said


Mak nyah sertai perbarisan.???

Mak nyah sertai perbarisan

  • Mak nyah sertai perbarisan Paula
1 / 2
KUANTAN – Sambutan Hari Kemerdekaan ke-56 mempunyai keunikan tersendiri pada perbarisan yang diadakan turut disertai 12 ormak nyah bagi mewakili Drug Intervention Community (DIC) Malaysia Pahang.

Timbalan Presiden DIC Pahang, Abd Rahim Abd Hamid berkata, penyertaan itu sebagai satu usaha mengubah persepsi orang ramai kepada golongan tersebut sering dipandang serong dan dihina.

Lebih malang katanya, ada yang menganggap golongan ini tidak patut ada dalam masyarakat dan bertindak memukul mereka sehingga cedera parah.

"Sudah sampai masa kita mengubah persepsi terhadap golongan ini yang dianggap sampah masyarakat.

“Kita yang dilahirkan normal perlu tampil membentuk mereka menjadi insan yang sempurna," katanya.

Oleh itu kata Abd Rahim, pembabitan dalam perbarisan sempena kemerdekaan itu nanti sebagai platform untuk golongan mak nyah bergaul dengan masyarakat dan bukan berhubung antara mereka sahaja.

Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian ketika majlis raptai penuh perbarisan sempena Hari Kebangsaan ke-56 di Padang Majlis Perbandaran Kuantan 2, dekat sini, semalam.

Katanya, dengan kerjasama yang diberikan terbukti mereka masih boleh dibimbing.

“DIC yakin mereka masih lagi boleh diselamatkan dan diajak untuk kembali ke pangkal jalan," katanya.

Dalam pada itu, katanya, sempena sambutan ini dapatlah mereka mengenal erti kemerdekaan dan rata-rata kelihatan bersemangat dan inginkan perubahan dalam kehidupan mereka.

“Sebelum ini mereka dikenali dengan orang yang hanya keluar pada waktu malam dan berpelesiran di sana sini, tetapi ternyata setelah menyertai aktiviti ini mereka ada perasaan cintakan tanah air, ingin mendekati masyarakat dan hidup seperti orang lain," katanya.

Sementara itu, bagi Paula, 29, dia begitu teruja dapat bercampur dengan masyarakat pada majlis raptai tersebut memandangkan ada sebahagiannya boleh menerima secara terbuka kehadiran insan sepertinya.

“Ini kali pertama saya diberi peluang dan saya gembira kerana berjaya membuktikan golongan mak nyah bukanlah hanya memiliki cerita negatif sahaja.

“Malah kami juga ada hati dan perasaan seperti orang lain untuk hidup bermasyarakat menyambut hari bersejarah sekali gus berpeluang menjadi contoh untuk diikuti golongan kami yang seangkatan tapi masih belum sedar,” katanya.

Shima, 26, pula mengakui kini dia lebih yakin setelah melihat sendiri bahawa tidak semua anggota masyarakat yang memandang hina padanya.

“Sekiranya berpeluang, saya ingin terus terbabit dalam aktiviti kemasyarakatan dan membantu kerajaan menjalankan program yang bermanfaat," katanya.


LIHAT APA KOMEN UNTUK PENGUNJUNG
  • Top commenter · Shah Alam, Malaysia
    Lelaki berwatak pompuan adalah haram dan sebaliknya...
    Jgn leka sehingga mengundang bala dari ALLAH..!

    • Lia Nani · SMK Seri Dungun · 170 subscribers
      berzina,mnum arak jg haram tp ade juga yg berubah dr jahat jd baik adakah kite sbagai umat sesama islam kene berdiam dri sahaja kah???? x kah ade bantuan dr kite utk mereka2 itu yg mahu kembali ke pangkal jalan??

    • Lia Nani · SMK Seri Dungun · 170 subscribers
      kalau kite rasa yg kite ni bagus dlm hal2 agama knp tidak kite bantu mereke dan bukan mnghina mereka...

    • Syed Munir · Top commenter · UTS: University of Technology, Sydney
      Mohd Yazan - tidak menidakkan hadith tersebut, tetapi akhir zaman ni berbagai jenis munafiq - lelaki yg nampak lelaki dan tak menyerupai/berwatak perempuan dan asyik bercakap pasal agama pun ramai - padahal dlm senyap2 mereka sendiri terlibat dlm aktiviti seks songsang... luaran ustaz, dalaman setan - lagi keji

  • Mitch Yusmar Yusof · Top commenter · Works at PT Foundation
    "Wahai orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (daripada kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak daripada kaum perempuan, mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah daripada kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan jangan pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat daripada perbuatan fasiknya itu maka merekalah orang yang zalim. "

    (Surah al-Hujurat ayat 11)

    • Luka Rafieqa · Institute of Hotel Management, NPC
      Syabas sahabat2ku diberi peluang menunjukkan semangat Patriotik.

    • Wm Zahid · Kuala Lumpur, Malaysia
      Mitch, ape kne mengena ayt nie dgn golongan mak nyah? Puak kt stu merujuk kpd keturunan... cube cek blik asbabul nuzul ayt tue.... Jgn salah tafsir yer. Yg haram, ttp haram.

    • Lia Nani · SMK Seri Dungun · 170 subscribers
      Wm Zahid andai kata ade di antara ahli keluarga kite yg mcmni haruskah kite trus mngata mngeji dan pulaukan mereka walaupun mereka itu darah daging kite??

  • Husmira Hussin · Top commenter · Investor Consultan at Bussines Strategy
    bukan masalah persepsi..tapi masalah HUKUM

  • Raja Mohd Shahrim · Top commenter · 4,658 subscribers
    Kenapa PERKASA tak bantah..?? sebab ni idea kjaan negeri tajaan UMNO... baik ditubuhkan sayap baru.. Mak Nyah UMNO...

  • Maya Zulkarnain · Works at Universiti Malaysia Sabah
    golongan sebegini mmg x harus dipinggirkan tp..mereka harus dibimbing/ditarbiah utk jadi manusia normal.hanya dgn pendekatan 'agama'! bukan dgn cara memberikan peluang menyertai perbarisan persis peragawati.seolah-olah kita menghalalkan mak nyah berlaku dlm masyarakat kita..

  • Muhammad Adzam Abdullah · Works at Facebook Engineering
    "Sudah sampai masa kita mengubah persepsi terhadap golongan ini yang dianggap sampah masyarakat,Timbalan Presiden DIC Pahang, Abd Rahim Abd Hamid..haihh=.='

  • Tolakumno Tolakbn · Top commenter · University of Oxford
    kalau kerajaan pr yang buat mcm ni agak2 apa kata orang umno..

  • Nazeem Sayyed
    Macam ni lah, biarlah pihak DIC dengan cara mereka mengubah golongan ini, mungkin dengan cara mereka golongan ini akan sedar akan kesilapan mereka, dan kita pula cuba ubah mereka dengan cara kita, tak perlu menghina mereka cukup sekadar mengucapkan sebaris dua ayat Al Quran tentang golongan yang dilaknat oleh Allah pada mereka, kita juga boleh mengajar mereka melalui laman2 sosial ni kerana golongan ini banyak di dalam laman2 sebegini.. So mari sama2 kita berusaha untuk mengubah mereka dengan cara masing2 .. Semoga Allah sentiasa kita dalam memerangi kemungkaran dan kesesatan ini..

  • Zulu X-Ray Mike · Top commenter · Ham Radio
    aduhai.. malaysia oh tanah airku.. kenapa perkara sebegini terjadi.. apa yg nak dibanggakan sgt dengan maknyah ni? p nyah la korang weh.. weh.. bertaubat la.. korang tu lelaki.. hukumnya adalah haram menyerupai wanita.. bertaubatlah seblum nyawa korang di cabut.. kepada pihak jabatan agama.. harap anda dapat mengambil tindakan terhadap golongan maknyah ni.. dah semakin berani depa ni.. siap sertai perbarisan kemerdekaan plak..

    • Lia Nani · SMK Seri Dungun · 170 subscribers
      bukn mmbangga2kan tp mereka juga manusia sperti kite yg seringkali tersalah langkah jatuh tersungkur.....dan adalah hak mereka jika pintu hati mereka sudahpun terbuka utk perubahan dr maknyah utk mnjadi lelaki dan kite wajib bantu merek2 ini buknnye menunding jari menuduh org itu yg salah dan juga org ini yg salah.....

    • Ayie Genting · Top commenter · SM SRI INTAN
      pangilan pun mak nyah.. nyah tu aper maksud nyer..??

    • Zulu X-Ray Mike · Top commenter · Ham Radio
      Lia Nani hahaha nk tergelak bc komen anda ni.. sy x marah klau mereka nk berubah.. tetapi hakikatnya cuba anda bc artikel dr sinar tu.. mereka ni nk menyertai perbarisan sebagai pondan.. bkn mereka hendak berubah.. hahah.. bc bebetui dulu semua yg tertulis.. sy ni klau depa bebetui nk berubah.. syukur alhamdulillah.. tetapi hakikatnya adalah amat menyimpang.. mereka mahu mereka diterima dgn diri mereka yg pondan tersebut

  • Zahri Sulaiman · Banting
    Apakah jenis pakaian, cara penampilan mereka dalam acara tersebut. Kalau berpakaian lelaki dengan kemas dan sempurna, saya rasa bolehlah diterima. Kalau mereka berpakaian, menampilkan diri dan bersolek seperti wanita saya rasa sangat tidak sesuai.

Disebalik cadangan Anwar runding dengan BN

Disebalik cadangan Anwar runding dengan BN

ANALISIS BERITA OLEH THE MALAYSIAN INSIDER
August 31, 2013

Latest Update: August 31, 2013 07:10 am
 
Kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) tentang kesediaan pembangkang mengadakan “rundingan meja bulat” bersama kerajaan bukan sahaja mengejutkan Barisan Nasional (BN) akan tetapi juga Pakatan Rakyat (PR).

Di ambang sambutan Hari Merdeka ke 56, pengumuman ketua pembangkang itu menjawab segala desas-desus mengenai pertemuan belakang tabirnya dengan Datuk Seri Najib Razak untuk menubuhkan kerajaan perpaduan.

Walaupun semasa sidang akhbar di Ibu Pejabat PKR semalam Anwar menjelaskan seruan untuk berbincang dengan BN itu tidak sama dengan cadangan penubuhan kerajaan perpaduan, secara persepsinya memang terdapat permainan “kayu tiga” di belakang.

“Pemimpin-pemimpin PAS terkejut mendengar pengumuman Anwar itu. Semua masih tak faham,” kata pemimpin itu dengan syarat namanya dirahsiakan.

“Kami mahu tunggu dan lihat terlebih dahulu,” tambahnya.

Pemimpin-pemimpin DAP yang dihubungi enggan memberikan komen dan bersikap dingin mengenai isu ini.
Reaksi dari pemimpin parti komponen PR itu menimbulkan tanda tanya tentang siapakah yang ingin berunding dengan BN, PKR atau gabungan yang ditubuhkan selepas Pilihan Raya 2008 itu?

Menurut Anwar, PR bersedia untuk mengenepikan ketidakpuashatian berhubung keputusan pilihan raya 5 Mei lalu yang mereka anggap dicemari dengan penipuan demi kesejahteraan dan masa depan negara.

“Datuk Seri Najib Razak harus terbuka untuk berbincang kerana banyak dasar dan program yang boleh disepakati bersama,” katanya.

“Titik pertemuan BN dan PR perlu segera dicari bagi menyelamatkan negara di samping menyeru melupakan kesalahan masing-masing sempena hari kemerdekaan negara esok.”

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar sebagai reaksinya mengatakan Anwar terdesak dan memperlekehkan bantahan dilakukan pembangkang berhubung keputusan pilihan raya 5 Mei lalu.

"Apabila mahkamah menolak mereka teruskan dengan perhimpunan bodoh, jadi inilah yang dilakukan seolah-olah beliau pula yang menyatukan rundingan ini," katanya dalam satu sidang media dalam Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Umno di PWTC semalam.

Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno Datuk Muhkriz Mahathir pula mempersoalkan motif Anwar untuk berbincang dengan BN.

Menurut Menteri Besar Kedah itu, tawaran berbincang dibuat Anwar selepas PR kalah dalam hampir kesemua petisyen pilihan raya di seluruh negara.

Apa pun percaturan Anwar, buat masa ini beliau dilihat terhegeh-hegeh mahu bertemu BN dan diperlekehkan oleh Khairy, Mukhriz serta pemimpin-pemimpin Umno lain.

Mata tertumpu kepada reaksi Najib. Beranikah anak kepada perdana menteri kedua itu memecahkan tradisi dengan membuka pintu perbincangan BN dan PR?

Selepas mesyuarat MT Umno semalam, perdana menteri terus bergegas meninggalkan bangunan PWTC tanpa memberikan sidang akhbar kepada pemberita.

Berapa lamakah Najib mahu mendiamkan diri mengenai isu ini?

Dalam perutusan Hari Kemerdekaan ke 56, Najib menggesa segenap lapisan masyarakat mempertahankan hari bersejarah itu.

“Kita juga wajib terus memelihara dan mempertahan perkara-perkara berkaitan Raja-Raja Melayu, kedudukan agama Islam serta keistimewaan Melayu dan Bumiputera seperti mana bapa-bapa kita terdahulu telah maktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan," katanya

Sesuaikah Anwar dengan pandangan Najib itu? – 31 Ogos, 2013.


Friday, August 30, 2013

Pemimpin Umno skeptik dengan cadangan Anwar untuk berbincang

Ha.ha.ha Umno, dalam keadaan tak kuat pun masih sombong.....

OLEH DIYANA IBRAHIM

August 30, 2013

Latest Update: August 31, 2013 04:40 am
Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengesahkan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno yang berlangsung sebentar tadi membincangkan cadangan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim agar Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) berbincang untuk menyelesaikan permasalahan negara.
Menurut Naib Presiden Umno itu, persetujuan telah dicapai berkenaan hal itu namun hanya Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak yang boleh mengumumkannya.‎

"Persetujuan bersama diperolehi berkenaan rundingan perpaduan tetapi bukan saya yang mengumumkannya, "kata Hishamuddin apabila ditemui selepas mesyuarat MT Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

"Beliau mahu bercakap mengenai rundingan perpaduan setelah kalah pilihan raya lalu dan juga kalah dimahkamah apabila mengemukan petisyen

"Ia jelas membuktikan beliau tiada kredibiliti langsung apabila membangkingkan dialog perpaduan ini sekarang, dia sepatutnya membentangkan perkara ini di Parlimen," katanya.

Ketua Puteri Umno, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin yang ditemui juga mempunyai pandangan sama dengan Mukhriz. - 30 Ogos, 2013.


MASJID "CINA" DI PINGGIR BANDARAYA IPOH

















IPOH- Masjid Muhammadiah, masjid berbentuk senibina  Cina yang pertama di pantai barat telah siap dibina dan telah digunakan pertama kalinya pada sokat Jumaat Hari Raya ke 2 tahun 2013. Masjid yang dibina dengan sumbangan dari persatuan muslim Cina sebanyak 2.4 juta ini termasuk kerajaan negeri Perak lebih 4 juta (sama ada cadangan Pakatan) dibina di kawasan penempatan kaum Cina di Tasek dekat Ipoh.Maklumat ini boleh ditambah oleh sesiapa yang mengetahuinya.

Blog Archive

My Blog List

Followers