PM Dicabar Jamin Undur Secara Aman Jika PR Menang Pilihan Raya


SHAH ALAM 7 SEPT : Penasihat DAP, Lim Kit Siang mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak serta Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memberi jaminan awam bahawa Umno-BN akan berundur secara aman jika Pakatan Rakyat (PR) berjaya ke Putrajaya pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang.

Cabaran ini dibuat ekoran kenyataan Mahathir sebelum ini bahawa rakyat tidak akan berpeluang melihat Umno-BN menjadi kerajaan lagi jika kuasa memerintah pada PRU akan datang jatuh kepada PR yang kononnya ‘sanggup berbuat apa sahaja demi mengekalkan kuasa’.

Mahathir juga membuat dakwaan kononnya kerajaan PR akan menamatkan amalan demokrasi di negara dengan tidak membenarkan pilihan raya diadakan lagi.
“Dakwaan ini sangat mengarut kerana semestinya ketiadaan Umno-BN sebagai sebuah kerajaan adalah suatu rahmat kepada seluruh rakyat.

“Malaysia pastinya akan bebas daripada amalan rasuah, penyalahgunaan kuasa, ketidakadilan sosio-ekonomi dan amalan politik kebencian yang tidak disenangi kebanyakan rakyat,” ujarnya dalam satu kenyataan media.
Tambahnya lagi, kuasa menentukan sesebuah kerajaan adalah terletak sepenuhnya di tangan rakyat yang mengundi, dan bukan pada kuasa PR.


“Bagi pihak Pakatan Rakyat, saya memberi jaminan jika ditakdirkan kami berjaya ke Putrajaya pada PRU 13 nanti, kami akan tetap menghormati kuasa mengundi rakyat jika mereka mahukan Umno-BN kembali menjadi Kerajaan Pusat pada PRU 14.

“Adakah Najib dan Mahathir bersedia untuk melafaz ikrar yang sama jika benar mereka terpaksa berundur pada PRU 13 akan datang ini?” soal Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur.

No comments: