15,000 swarm Kuantan for anti-Lynas rally

Perhimpunan hari ini yang melibatkan kira-kira 15000 orang di Kuantan mungkin bantahan alam sekitar yang terbesar dalam sejarah Malaysia.

Sekurang-kurangnya, ia akan menjadi setanding dengan protes yang pernah berlaku di Bukit Merah pada tahun 1987-88. Pada ketinggian protes mereka, semasa prosiding mahkamah pada tahun 1988, seramai 10000-15000 hadir untuk menunjukkan penentangan mereka kepada kilang Asian Rare Earth, mengimbas kembali Dr T Jayabalan, yang telah terlibat dalam bidang tersebut di kedua-dua Bukit Merah dan Gebeng, Kuantan .

Tetapi tidak seperti Bukit Merah, komposisi etnik orang ramai di Kuantan pada pagi ini adalah lebih pelbagai, yang datang dari keratan rentas masyarakat secara lebih meluas. Dan tidak seperti Bukit Merah, protes menarik dalam orang dari Kuantan di luar. Dan kali ini, terdapat penunjuk perasaan lain dalam semangat: beribu-ribu netizens di Twitter dan Facebook melahirkan perpaduan mereka bersama-sama orang-orang di Kuantan pagi ini.

Pada perhimpunan pagi ini, Anwar memberikan kenyataan keada orang ramai dan berjanji untuk membatalkan kilang Lynas 'jika Pakatan Rakyat memenangi kuasa persekutuan - ikrar yang mesti disimpan.

Perhimpunan pagi ini boleh menandakan permulaan gerakan hijau yang baru. Dalam tahun ini kawasan tadahan air tahun 2012, rakyat Malaysia, ia akan kelihatan, bergerak sehingga ke tahap yang lebih tinggi kesedaran alam sekitar.

Himpunan Hijau juga mengingatkan kita bahawa kita mesti menjadi lebih arif dalam pilihan pelaburan . Tidak semua FDI baik untuk negara. Kita perlu memilih untuk model pembangunan yang lebih lestari, yang meletakkan orang sebelum keuntungan.
(ANILNETTO.COM)







No comments: