HUTANG NEGARA MERBAHAYA

KUALA LUMPUR, 11 Jan (Bernama) - pinjaman besar-besaran dan perbelanjaan yang tidak bertanggungjawab oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) akan menyebabkan Malaysia menjadi sebuah negara maju sepenuhnya terhutang budi sebelum akhir dekad ini, Lim Guan Eng berkata hari ini.

Ketua Menteri Pulau Pinang berkata bahawa hutang Putrajaya untuk nisbah Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) telah meningkat setiap tahun dari 53,1 peratus pada tahun 2010 kepada 53,8 peratus pada tahun lepas dan dijangka mencecah 54,8 peratus tahun ini.

"Ini adalah sangat berbahaya, dan bahkan lebih bencana apabila ditambah pula dengan statistik daripada Laporan Tahunan Bank Negara 2010, yang mendedahkan bahawa hutang isi rumah Malaysia pada akhir tahun 2010 adalah RM581 bilion, atau 76 peratus daripada KDNK, dengan itu memberi kita itu penghormatan yang meragukan daripada mempunyai tahap kedua tertinggi hutang isi rumah di Asia, selepas Korea Selatan.

"Dari segi mutlak, hutang kerajaan persekutuan meningkat sebanyak 71 peratus dalam tempoh empat tahun kepada RM456 bilion pada akhir () () 2011 daripada RM266 bilion pada akhir () 2007," kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.

Setiausaha Agung DAP berkata dengan mengikuti kadar pengembangan yang sama, hutang negara akan menjadi satu unjuran RM780 juta pada tahun 2016 dan RM1.3 trilion menjelang 2020.

Kenyataan Lim sebagai tindak balas kepada satu kenyataan oleh Institut Malaysia Penyelidikan Ekonomi (MIER) dibezakan rakan-rakan Mohd Ariff Abdul Kareem, yang memberi amaran bahawa hasil kerajaan persekutuan telah berkembang terlalu perlahan untuk menyimpan sehingga dengan pinjaman yang yang melanda 53,1 peratus daripada KDNK pada tahun 2010.

Mohd Ariff memberitahu The Malaysian Insider baru-baru ini bahawa hutang negara Malaysia akan mencapai 100 peratus daripada KDNK menjelang 2019 Putrajaya perlu terus meminjam lebih daripada diusahakannya. Beliau berkata manakala saiz semasa hutang kerajaan relatif kepada KDNK tidak merisaukan, kadar pertumbuhan pada tahun-tahun kebelakangan ini adalah membimbangkan.

No comments: