HAK KERAJAAN KE ATAS RAKYAT

Oleh: ALMAHDHA

Ramai tidak sedar bahawa sekarang kita dalam fasa penghujung dalam pengambilalihan kuasa pemerentahan negara kepada kerajaan baru. Bukan perkara angan angan lagi, ianya telah jelas.

Ramai antara kita masih lagi tidak dapat menafsirkan kedudukan politik negara sedang menuju perubahan besar kepada lebih matang dalam memastikan negara selamat dan maju.

Telah jelas kerajaan sekarang telah kehabisan daya dan usaha kerana pemerentahan yang ada sekarang tidak lagi sesuai dengan perubahan dunia. Pemerentah sekarang tidak lagi dapat melihat apa keperluan rakyat dan keperluan dunia menjalani kehidupan.

Rakyat malaysia kini sedang melihat satu kehidupan lebih maju dan berbeza dengan kehidupan masa lalu. Malangnya kerajaan sekarang tidak mamapu menurut perubahan dunia. Kerajaan tidak ada kemampuan untuk bersaing dalam mentadbir negara seperti dikehendaki rakyat.

Sedar atau tidak rakyat Malaysia sekarang telah maju kedepan lebih maju daripada yang dipandang oleh kerajaan sekarang. Pemikiran politik pemerentah telah terbukti semakin ketinggalan jauh kebelakang. Rakyat sekarang mahukan perubahan dalam pemerentahan negara.

Telah bertahun kerajaan diberi peluang membawa negara kearah kemajuan sejajar dengan kehendak dunia. Namun kerajaan gagal membuktikan kemampuan memberi kebaikan kepada rakyat. Rakyat sekarang menunggu menggunakan kemahiran sejajar dengan peralihan corak pemerentahan dunia.

Corak pemerentahan kerajaan sekarang lebih kepada mengajak rakyat mengikut cara kerajaan bukan memberi sokongan kepada rakyat dalam mengecapi corak pemerentahan dikehendaki. Terlalu lama rakyat menunggu kerajaan mengubah cara pemerentahan kepada lebih baik dan mesra rakyat. Namun ia kelihatan gagal.

Apa yang kerajaan lakukan lebih kepada menghendakkan rakyat mengikut kehendak kerajaan dan menghalalkan apa sahaja kerajaan lakukan. Rakyat tidak boleh mempertikaikan apa yang kerajaan lakukan kerana kerajaan telah banyak melakukan kebaikan kepada rakyat. Sepatutnya membiarkan dan menyokong setiap tindakan kerajaan sebagai membalas budi kerajaan.

Itu yang diajar kerajaan kepada rakyat agar menyetujui tindakan kerajaan walau apa sekali pun. Walau terdapat tindakan lebih kepada mengkhianati hak rakyat, bukan hak rakyat pertikaikan tindakan kerajaan. Rakyat hendaklah menutup mulut dan membiarkan sahaja kerajaan buat kerana kerajaan adalah betul.

Pelajaran yang diberikan kepada rakyat semenjak dari bangku sekolah supaya menyanjungi kerajaan dan menyokong tindakan kerajaan sepenuh hati. rakyat tidak lah boleh menghukum kerajaan kerana kerajaan telah banyak melakukan kebaikan kepada negara.Jika inilah caranya pemerintahan kerajaan, maka ianya boleh dikatakan sebagai pemeritahan yang diktaktor.kerajaan memberi dan rakyat hanya menerima tanpa boleh mengkritik kerajaan.Jika inilah coraknya, maka tunggulah kesan pemeritahan dan ajaran yang diberikan , akan kembali kepada kajatuhan kerajaan yang hanya tahu memberi dan tidak mahu dikritik.

No comments: