BERSOPAN DALAM MENULIS



Saya tidak faham kenapa perlu mengeluarkan perkataan tidak sopan dalam tulisan bagi penulis blog. Kenapa budaya begini digunakan dalam masyarakat kita. Sepatutnya penulis blog lebih menghargai bahasa yang indah untuk memberitahu pembaca walau dalam nada kemarahan.

Banyak blog yang saya baca menggunakan perkataan buruk dan lucah bagi mencapai maksud perkaara hendak disampaikan. Dilihat kebanyakan tilisan mengambarkan penulis ini gila kepada seks. Setiap penulisan mereka tidak dapat ditinggalkan perkataan yang menggambarkan kerakusan dalam seks.

Dari tajuk lagi kita telah faham bahawa penulis ini memaki dan memarahi dengan menggunakan perkataan lucah. Walau itu menunjukkan penulis marah tapi susila dalam penulisan tidak menunjukan bahawa kita sebagai penulis yang menjaga kehormatan.

Sikap begini menunjukkan bahawa penulis seorang yang otak lucah. Banyak becakap pasal kelucahan dan mendorong terlibat dalam kelucahan. Sikap yang amat buruk.

Jangan mengajar pembaca menerima kemarahan dengan mengeluarkan perkataan lucah sebagai perkataan kemarahan penulis. Penulis bersopan, pembaca juga akan bersopan.


--
Posted By almahdha to Almahdha at 12/19/2011 01:58:00 PM

No comments: