Tubuhkan FAC Untuk Perang Pembaziran Dan Ketidakcekapan Dalam Jabatan Kerajaan Oleh Hafizan Taib

SHAH ALAM, 25 OKT : DAP mahu sebuah suruhanjaya kebertanggungjawaban kewangan (FAC) ditubuhkan bagi menangani skandal kewangan dan kes ketidakcekapan pegawai kerajaan yang berlaku pada setiap tahun seperti di dalam laporan Ketua Audit Negara.

FAC yang dicadangkan itu hendaklah bertanggungjawab kepada Parlimen sahaja dan diberikan kuasa untuk mengambil hukuman serta tindakan tatatertib terhadap pegawai-pegawai yang tidak cekap, cuai dan melakukan salah laku.

Setiausaha Publisiti DAP Pusat Tony Pua berkata FAC tidak perlu dianggotai mana-mana penjawat awam untuk mengelakkan konflik kepentingan. Sebaliknya ia boleh diketuai oleh para profesional bidang audit dan integriti seperti Malaysian Institute of Certified Public Accountants (MICPA) dan Transparency International (TI) Malaysia.

Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara berkata setiap tahun, rakyat disajikan dengan siri "cerita penglipur lara" dalam laporan Audit yang malangnya adalah cerita sebenar.

"Walaupun laporan tersebut menyatakan terdapat kenaikan dalam penilaian kewangan secara keseluruhan oleh pengurusan jabatan dan agensi-agensi kerajaan namun penyalahgunaan kewangan dan tahap ketidakcekapan pihak terlibat tidak kurang hebatnya berbanding tahun-tahun sebelumnya," Pua berkata.

Antara contoh kes di dalam laporan tahun ini adalah:

* Jabatan Taman Laut membeli teropong dengan harga RM56,350 manakala nilai asalnya tidak lebih daripada RM1,940 iaitu lebih daripada 28 kali ganda harga pasaran.

* Projek pembinaan makmal komputer oleh Kementerian Pendidikan di seluruh negara. Di Sabah, peruntukan sebanyak RM160.7 juta diberikan untuk melengkapkan 300 sekolah menjelang 2008. Bagaimanapun, hanya dua makmal komputer disiapkan pada 2010.

* Majlis Amanah Rakyat (Mara), membeli ketuhar bernilai RM419 pada harga RM1,200 dan katil lipat bernilai RM100 pada harga RM500.

"Kesimpulannya adalah tindakan tegas mesti diambil tetapi ia jarang atau tidak pernah berlaku. Ketua Setiausaha Kerajaan, Tan Sri Sidek Hassan mempunyai peranan yang penting untuk mengambil tindakan disiplin terhadap pesalah-pesalah yang berkenaan, termasuk pegawai-pegawai yang menyelia yang gagal dalam melaksanakan tanggungjawab."

Akan tetapi, seperti yang dimaklumkan oleh Ketua Audit Negara semasa taklimat Jawatankuasa Kira-kira Awam, kebanyakan pegawai-pegawai yang bersalah hanya diberi surat teguran sebelum kes mereka ditutup, kata Pua.

No comments: