Tiada PRU hingga panel Parlimen selesai misi, Najib susun strategi


August 17, 2011

ANALISIS, 17 Ogos — Di sebalik Himpunan Bersih 2.0 yang menuntut pembaharuan sistem pilihan raya ekoran dakwaan terlalu banyak kepincangan dan kekurangan terutama menyentuh daftar pemilih, pentadbiran Najib yang pada awalnya menolak tuntutan itu akhirnya cuba melakukan perubahan.

Walaupun cuba tidak melaksanakan tuntutan Bersih 2.0 secara langsung, namun pengumuman Datuk Seri Najib Razak kelmarin dilihat usaha memperbaiki “kesilapan” pentadbirannya mengendalikan perhimpunan bulan lalu.

Bagaimanapun langkah Najib itu dilihat masih belum memberi isyarat jelas sama ada pilihan raya umum ke-13 akan diadakan dalam tempoh terdekat.

Penganalisis politik melihat ia bergantung kepada gerak kerja Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Menjawab teka-teki ini, Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya Prof Dr Redzuan Othman berpandangn, Najib akan memanggil pilihan raya umum sekiranya “suasana sokongan” tidak memihak kepada Barisan Nasional (BN).

Jelas beliau, pilihan raya umum ke-13 tidak mungkin akan diadakan tahun ini kerana suasana politik negara tidak memihak kepada BN.

“Langkah Perdana Menteri mahu menubuhkan jawatankuasa pilihan khas Parlimen wajar kerana agenda mahu bersihkan sistem pilihan raya adalah agenda semua parti baik BN atau Pakatan Rakyat, termasuk juga rakyat.

“Kalau anda tanya bila pilihan raya umum akan diadakan, pada saya Perdana Menteri akan lihat suasana sokongan, kalau sokongan itu ada sudah pasti beliau akan mengadakan pilihan raya umum ke-13 secepat mungkin tapi saya tidak lihat ia akan diadakan tahun ini,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Kelmarin, Najib mengumumkan penubuhan jawatankuasa pilihan khas Parlimen mengenai pembaharuan pilihan raya dalam masa terdekat bagi mengelakkan sebarang syak wasangka wujudnya manipulasi oleh kerajaan.

Jelas Redzuan, “suasana sokongan” pada Najib dan BN pada masa ini tidak memihak kepada pemerintah dan sudah tentu ia akan memberikan kesan sekiranya pilihan raya umum ke-13 diadakan dalam tempoh terdekat.

“Bergantung kepada suasana sokongan itu, buat masa sekarang ia tidak memihak dan saya tidak nampak pilihan raya umum ke-13 akan diadakan dalam tempoh terdekat.

“Saya percaya kalau suasana itu memihak kepada beliau (Najib), pilihan raya umum ke-13 akan dipanggil,” katanya.

Di sebelah lain, pensyarah kanan Universiti Utara Malaysia, Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani pula berpendapat pilihan raya umum berkemungkinan akan diadakan pada suku pertama tahun depan. Namun ia bergantung kepada pembaharuan yang dilakukan SPR, katanya.

Jelas beliau, adalah wajar Najib tidak memanggil pilihan raya umum sehingga SPR melaksanakan pembaharuan yang sepatutnya.

“Kalau nak kata pilihan raya umum ke-13 awal tahun saya rasa ia bergantung kepada SPR, kalau proses penambahbaikan itu mengambil masa saya tidak nampak ia akan diadakan pada awal tahun.

“Tapi kalau betul nak buat perubahan, saya rasa kalau SPR cepat lakukan pembaharuan dan penambahbaikan sistem yang ada baru pilihan raya umum boleh diadakan awal tahun depan, semuanya bergantung kepada SPR,” katanya.

Sehubungan itu kata Azizuddin, pentadbiran Najib perlu serius dan membuktikan kepada rakyat bahawa BN benar-benar komited mahu melakukan perubahan sistem pilihan raya.

“Kerajaan perlu tunjukkan bahawa kerajaan betul-betul telus mahu lakukan pembaharuan sistem pilihan raya, kerajaan perlu tunjukkan kerajaan betul-betul komited dan saya percaya kerajaan cuba pulihkan imej,” katanya.

Jelas beliau, pilihan raya umum ke-13 boleh diadakan pada suku pertama tahun depan, namun ia tetap bergantung pada SPR.

“Boleh diadakan pada suku tahun pertama tapi sekurang-kurangnya SPR dapat selesaikan isu-isu yang penting, jika tidak kerajaan kena tunggu.

“Kalau tidak selesai apa maknanya kerajaan panggil pilihan raya,” katanya.

Pensyarah Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Madya Dr Ghazali Mayhuddin berkata, banyak perkara yang perlu diselesaikan oleh SPR dan Najib tidak boleh memanggil pilihan raya umum ke-13 sekiranya ia belum selesai.

Justeru beliau percaya, pilihan raya umum ke-13 tidak akan diadakan pada suku pertama tahun depan.

“Mungkin tidak juga kerana kalau kita lihat banyak pembaharuan yang perlu dilakukan dan ia mengambil masa... dan sudah tentu masa yang akan diambil itu agak panjang.

“Ia juga bergantung kepada bentuk pembaharuan itu, kalau nak buat secara menyeluruh sudah tentu pilihan raya umum tidak akan diadakan dalam tempoh terdekat kecuali kalau ia melibatkan perkara-perkara yang kecil,” katanya.

No comments: