Mat Sabu : Malaysia Masih Terperangkap Dalam Dunia Primitif

SEBERANG JAYA 12 JULAI: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu mengungkapkan negara Malaysia masih berada di alam primitif dunia ke tiga berikutan kecenderungan pihak berkuasa mengasari rakyat bagi melindungi kepentingan pemimpin.

Sehubungan dengan itu beliau merayu kepada pasukan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) agar menjaga keselamatan rakyat dan bukan menjadi alat Umno-Barisan Nasional (BN).

Beliau yang cedera di lutut kiri ekoran tindakan ganas polis pada perhimpunan gabungan Bersih di ibu negara Sabtu lalu menyamatarafkan corak diktator pemerintahan di Malaysia dengan Burma.

Katanya, kebanyakkan negara rantau Asia Tenggara telah mengorak langkah memperbaiki sistem perundangan dan gerak kerja pasukan polis berlandaskan prinsip menjaga keselamatan rakyat dan negara.

"Ketua polis Jakarta kata kepada rakyat (Indonesia) kalau mahu sertai himpunan tunjuk rasa, sila keluar awal. Ikut laluan yang telah ditetapkan...... jaga lalu lintas dengan baik," ujarnya.

Namun ujar beliau yang lebih dikenali dengan panggilan Mat Sabu, apa yang terjadi di Malaysia adalah sebaliknya di mana kerajaan pemerintah memperhambakan polis untuk menyakiti rakyat demi mengekalkan kuasa mereka.

" Bilakah hendak keluar dari alam primitif ini?,"soal beliau.

Mat Sabu sebelum itu menceritakan kepada pengunjung tentang kejadian ditangkap polis ketika sedang membonceng motosikal menuju ke Masjid Negara untuk menunaikan solat Zohor pada 9 Julai lalu.

Menurutnya, ketika itu beliau bersama rakan yang menunggang motosikal tiba-tiba dirempuh kereta polis dari arah tepi hingga menyebabkan beliau tercampak ke jalan raya.

Ekoran itu, doktor hospital swasta mengesahkan ligamen lutut kanan beliau telah koyak dan akan menjalani pembedahan pada Jumaat nanti, jelas beliau lagi.

"Kamu dapat melukakan lututku, tapi tidak dapat lukakan otakku," ujar beliau disahut gelak ketawa hadirin.

Terdahulu, Mat Sabu menduduki tempat kedua senarai individu yang dilarang masuk ke Kuala Lumpur pada 9 Julai selepas Pengerusi Bersih 2.0, Datuk S. Ambiga.

Beliau seterusnya mendakwa senarai larangan tersebut telah dikeluarkan oleh Umno-BN kepada polis untuk mengekang kepimpinan badan bukan kerajaan (NGO) dan Pakatan Rakyat daripada mengepalai perhimpunan itu.

Mat Sabu kemudian tidak menolak dakwaan bahawa anggota polis telah disuntik doktrin perkauman oleh Umno-BN.

Tuduhan itu dilemparkan apabila mendapati sesetengah anggota polis yang mengarahkan supaya kaum Melayu untuk tidak mengikut telunjuk Ambiga yang berbangsa India menyertai perhimpunan Bersih.

" Kami bukan kira siapa Ambiga yang ketuai kami, kami melihat kepada tuntutan lapan perkara (yang dibawa Bersih)," kata Mat Sabu.

Dalam pada itu beliau menuduh Najib sebagai seorang pembohong dan hanya layak untuk menjadi suami kepada Rosmah Mansor.

Kenyataan tersebut diungkap berdasarkan respon Perdana Menteri itu yang tidak berpegang kepada kata-kata apabila gagal membenarkan rakyat berhimpun di Stadium Merdeka walaupun telah mendapat pekenan Yang diPertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

"Najib bohong, Najib bohong, Najib Perdana Menteri bohong, Najib Perdana Menteri bohong," tempik beliau sambil disambut oleh kira-kira lima ribu rakyat yang hadir ke Tapak Exco Seberang Jaya, malam tadi.

Sementara itu, pada sidang media di ibu negara hari ini, Mat Sabu berkata, gambaran yang cuba diberikan oleh media arus perdana tentang kerugian yang dialami oleh peniaga pada himpunan Bersih, hakikatnya tidak akan berlaku sekiranya kerjasama baik diberikan oleh kerajaan dan polis.

“Bayangkan kalau pihak polis bekerjasama memberi tiga jam misalnya... rakyat berkumpul secara aman berjalan dari Dataran Merdeka ke Istana Negara sudah tentulah himpunan aman.

"Peniaga-peniaga di Kuala Lumpur akan bergembira dengan kehadiran ratusan ribu rakyat yang akan berbelanja di sini tetapi semua berlaku kucar-kacir kerana tindakan polis yang dihantui oleh Umno yang sedang lemas," kata beliau kepada media.

No comments: