Anwar : Perjuangan Tak Akan Berakhir Selagi Pilihan Raya Tak Bersih

SEBERANG JAYA 12 JULAI: Pakatan Rakyat yang mendokong perjuangan gabungan Bersih 2.0 dalam menuntut reformasi pilihan raya tidak akan berhenti mendesak sehingga perubahan menjadi kenyataan, menurut Ketua Umum Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Katanya, kelunturan tatakelola dalam negara mengkibatkan rakyat tidak boleh bergantung kepada sistem kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) untuk mempertahankan hak di tanah air.

"Kita telah cuba hantar memorandum, sidang parlimen, perhimpunan dan kita tidak akan berhenti selagi tidak berubah," kata beliau.

Berucap di hadapan lebih 5,000 hadirin di ceramah penerangan kerajaan negeri Pulau Pinang semalam, Anwar menggambarkan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Najib Razak gagal memperbaiki sistem pilihan raya walaupun setelah 54 tahun memerintah.

Katanya, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kini dikawal sepenuhnya oleh rejim Umno-BN untuk mengekalkan monopoli kuasa.

Kehadiran Anwar bersama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Timbalan Presiden Pas, Mat Sabu disambut baik oleh ribuan penyokong yang membanjiri tapak expo Seberang Jaya.

Dalam ucapanny,a beliau menggesa agar rakyat menghayati tuntutan gabungan Bersih 2.0 yang bertujuan menambahbaik sistem pilihan raya memandangkan terdapat banyak bukti yang diperolehi memamparkan kegagalan SPR bertindak sebagai badan bebas di bawah Yang di-Pertuan Agong.

Katanya, terlalu banyak laporan menyatakan wujud lebih daripada sepuluh nama pengundi didaftarkan pada sebuah rumah termasuk kepimpinan Pakatan Rakyat, Azmin Ali.

"Angkuhnya SPR sehingga rumah pemimpin dijadikan pusat pengundi hantu," ujar beliau.

Ketua Pembangkang itu berkata, Perdana Menteri Najib Razak selepas perhimpunan Bersih Sabtu lalu terpaksa bertindak membayar penyokongnya bagi menampilkan imej bahawa parti Umno masih relevan di negara ini.

Justeru beliau menyeru supaya kebangkitan rakyat dijadikan tunjang perubahan sistem di negara ini dan bukan terletak kepada kepimpinan.

Gabungan 62 badan bukan kerajaan (NGO) menganjurkan perhimpunan aman "Berjalan Untuk Demokrasi" Sabtu lalu mendapat respon baik daripada masyarakat seluruh negara.

Ianya turut disertai oleh pelbagai lapisan masyarakat yang rata-ratanya golongan pertengahan dan rendah yang menagih sistem pilihan raya yang adil dan bersih.

Namun perhimpunan yang pada mulanya aman bertukar menjadi ganas apabila polis menggunakan sepenuh tenaga untuk melakukan kekasaran kepada rakyat bagi menghalang gelombang perubahan terus mara.

Akibat daripada itu seramai 1,667 orang ditangkap dan puluhan yang lain cedera termasuk pemimpin Pakatan Rakyat.

Anwar sebelum itu menjelaskan kepada hadirin tentang bagaimana polis dengan sengaja menembak gas pemedih mata ke arah beliau sehingga mendatangkan kecederaan pada Sabtu lalu.

Susulan kejadian yang berlaku, ahli parlimen Permatang Pauh itu terpaksa dimasukkan ke hospital kerana disyaki mengalami masalah tulang belakang.

Beliau yang hadir dengan memakai pemaut leher kelihatan masih lesu namun yang lebih mengecewakan menurut beliau, kepimpinan Najib menuduh dirinya segaja dicederakan untuk mendapat simpati rakyat.

"Najib kamu boleh pukul, dera tapi tidak boleh tahan hati rakyat. Hati yang luka itu akan bangkit," tambah beliau disahut laungan gemuruh penyokong yang hadir.

Anwar turut mengecam tindakan polis yang melakukan kekerasan terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang pada perhimpunan di Kuala Lumpur Sabtu lalu.

Jelasnya, beliau berpegang teguh kepada nasihat Hadi yang tidak keberatan untuk turun sekali lagi bersama rakyat menentang kezaliman kerajaan Umno-BN.

Dakwaan mengatakan kaum Cina tidak menyertai perhimpunan itu adalah meleset menurut beliau berikutan respon daripada kaum itu amat mengalakkan terutama di kalangan generasi muda.

 Melihat kepada sambutan penyokong berbilang kaum yang hadir semalam, ternyata rakyat kini mula mendapat gambaran sebenar tentang reformasi yang dilaung-laungkan oleh badan bukan kerajaan dan Pakatan Rakyat.

Tujuannya hanya satu iaitu untuk menagih sistem demokrasi tulen di negara ini tanpa ditekan mana-mana pihak.

Malah ada di antara mereka yang menggelarkan semalam adalah 'Bersih 3.0' ekoran kehadiran ramai pada siri ceramah itu.

No comments: