Speaker Putuskan Kedudukan Tian Minggu Depan

 KUALA LUMPUR 21 JUN : Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia akan mengumumkan keputusan sama ada akan mengambil tindakan terhadap ahli parlimen Batu, Tian Chua yang disaman RM2,000 tahun lalu.

Pandikar juga berkata beliau telah menerima surat daripada ahli parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali dan peguam Tian berhubung perkara tersebut.

"Sekarang saya sedang meneliti. Akan berbincang dengan penasihat undang-udang dan minggu hadapan akan beri keputusan," jelas belia.

Ketika sidang Dewan Rakyat berlangsung sebentar tadi, Ibrahim bingkas bangun membacakan peraturan dewan yang menyebut peruntukan melucutkan jawatan mana-mana ahli parlimen yang terlibat dengan kes polis atau disaman.

Beliau merujuk kepada kes Tian yang didenda oleh mahkamah membayar RM 2,000 atas kesalahan menghalang tugas polis.

Sebelum ini Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Ghazali Cha menegaskan pada penghakiman bertulisnya 17 Jun tahun lalu, bahawa denda RM2,000 yang dikenakan ke atas Tian Chua dari PKR tidak akan menyebabkan beliau kehilangan kerusi parlimen Batu.

Dalam penghakiman 18 dokumennya, hakim itu memetik sebahagian penghakiman hakim Mahkamah agung, Tan Sri Gunn Chit Tuan yang berkata "tidak kurang dari" seharusnya membawa maksud "lebih daripada".

No comments: