Nurul tetamu persembahan untuk Selamatkan MerdekaReview

Ahli parlimen Pantai Dalam, Nurul Izzah Anwar bakal menjadi tetamu dalam satu persembahan seni untuk "Selamatkan MerdekaReview". Antara pasukan muzik yang bakal terlibat dalam program "Rescue MerdekaReview to uphold independent Voice" ini termasuklah Fetus, Maharaja Commision, Seconds to Collide, Think! Tadpole! Think!, NAO, Carburetor Dung, Xerpent dan lain-lain lagi.

Program ini akan diadakan pada 2 Julai 2011 (Sabtu), antara jam 3 hingga 6 petang di MCPA Theater, Dewan Perhimpunan Kuala Lumpur-Selangor - bertujuan mengumpul dana untuk melanjutkan kelangsungan media internet, MerdekaReview. Sebelum ini, MerdekaReview berdepan dengan masalah kewangan untuk meneruskan operasinya. Bagaimanapun, dengan sokongan yang diberikan pembaca, MerdekaReview kini mampu bertahan untuk sementara waktu, pada masa yang sama merancang untuk mencari pelabur yang baru.

Sebagai media alternatif, MerdekaReview juga menerima sokongan daripada pertubuhan masyarakat sivil, malah media alternatif yang lain seperti Malaysiakini. Sebelum ini, Susan Loone, wartawan Malaysiakini telah menderma empat karya lukisannya untuk dilelong (auction) - tiga daripadanya dibeli oleh Encik Lee dengan harga RM10,000; sementara satu lagi dibeli oleh staf Malaysiakini sendiri dengan RM3,200 - kesemuanya diderma kepada MerdekaReview.

"Rescue MerdekaReview"

Badan bukan kerajaan (NGO) seperti jawatankuasa, pertubuhan dalam Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor juga mengambil inisiatif untuk mengadakan satu pertunjukan seni, dengan tujuan mengutip dana untuk MerdekaReview.

Dalam satu kenyataan media, Pengerusi Jawatankuasa Hak Civil, Liau Kok Fah berkata, komplot antara kuasa ekonomi dengan kuasa politik telah menyempitkan ruang bersuara, sehingga masyarakat semakin berjauhan dari kebenaran. Bagaimanapun, media alternatif memainkan peranannya untuk menjadi pemantau yang terbaik.

Beliau menambah, muzik yang independen bukan bermakna untuk memberontak, tetapi melambangkan pemikiran yang independen; bukan untuk menterbalikkan tradisional, tetapi untuk berkreatif. Ciri-ciri sedemikian seiring dengan MerdekaReview.

Jawatankuasa Hak Civil ialah penganjur utama program ini, menganggap sokongan muzik independen terhadap media independen sungguh memberi makna. Muzik mempunyai pengaruhnya untuk mengkritik apa yang tidak benar dalam masyarakat arus perdana; dan kini mereka sanggup menyokong media independen untuk mengekalkan suara alternatif dalam masyarakat.

Tiket program ini terbahagi kepada RM30 dan RM50 (T-shirt percuma), boleh dibeli melalui:

1. KL & Selangor Chinese Assembly Hall
1, Jalan Maharajalela, 50150 Kuala Lumpur, Malaysia.
Telefon: 03-2274 6645, Faks:03-2272 4089

2. Akaun Maybank Merdeka Review Sdn Bhd (Nombor: 514440123099)
Sila menyimpan resit, dan faks kepada 03-7960 9916. Nyatakan nama, nombor telefon dan bilangan tiket yang ingin dibeli, atau email "resit dalam bentuk soft copy" kepada admin@merdekareview.com, dan nyatakan nama, nombor telefon dan bilangan tiket.

3. Perlu diberi perhatian bahawa tiket dituntut di pejabat KL & Selangor Chinese Assembly Hall, sama ada ia dibeli terus, mahupun melalui cara sebagaimana yang dicatat di atas.

Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi Encik Chia (012-6517282), atau Shane (0123778558).

Baca: MerdekaReview, kini media yang dimiliki wartawan

Baca: Jom labur di MerdekaReview untuk melakar masa depan!

No comments: