100 Ribu Ahli PAS Turun Himpunan Bersih 2



SHAH ALAM 21 MEI : Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) akan mengadakan himpunan bersih 2 pada 9 Julai ini di Kuala Lumpur.

Sehubungan itu, Pengerusi Badan Penggerak Mobilisasi Demokrasi PAS, Mohamad Sabu berkata, PAS akan menggerakkan sekurang- kurangnya 10 ribu ahli untuk turut sama menyertai himpunan itu yang bertemakan 'Walk For Democracy'.

Beliau berkata, himpunan itu akan berlangsung secara aman dengan syarat tiada sebarang provokasi dari pihak tertentu terutamanya, anggota keselamatan sepeti polis.

"Tujuannya sama dengan tujuan himpunan Bersih 1 yang lalu iaitu menuntut pilihan raya yang adil dan bersih. Kami yang juga duduk dalam Bersih bersetuju dengan pihak Bersih tentang tarikh perhimpunan itu dan pihak kami akan mengerahkan ahli dan penyokong seramai mungkin untuk hadir dalam himpunan aman seperti amannya himpunan Bersih yang pertama dahulu kalau tidak ada gangguan dari pihak terterntu khasnya pihak polis dan himpunan akan berlaku dengan aman,” katanya.

Bagaimanapun, tempat, warna tema dan mekanisme himpunan itu akan diperincikan pihak BERSIH sendiri yang dipengerusikan

Datuk Ambiga Sreneevasan dalam masa terdekat.

Himpunan Bersih pertama telah diadakan pada 10 November 2007 lalu dengan kehadiran lebih 100,000 rakyat berarak menuju ke Istana Negara bagi mengiringi penyerahan memorandum kepada Yang DiPertuan Agong.

Ianya diadakan menjelang Pilihan Raya Umum ke- 12 yang berlangsung Mac tahun berikutnya.

Katanya, tujuan himpunan tersebut adalah kesinambungan empat tuntutan BERSIH dalam himpunan pertama mereka pada November 2007.

Menurutnya selain empat tuntutan mereka yang tidak dilayan oleh kerajaan dalam himpunan sebelum ini, BERSIH telah menambah lagi dua tuntutan.

Dua perkara itu adalah berhubung dakwaan penyalahgunaan institusi kerajaan dalam pilihan raya sehingga rakyat tidak dapat menilai antara parti politik dan kerajaan.

Satu lagi tuntutan adalah melanjutkan tempoh pilihan raya di peringkat kebangsaan dengan ‘tempoh yang lebih munasabah’ berbanding tempoh lapan hari yang dianggap sebagai terlalu singkat.

Iaitu hal penyalahgunaan harta kerajaan secara berleluasa kebelakangan itu teruama dalam pilihan raya kecil dan pilihan raya negeri Sarawak sehingga kita dan rakyat tidak dapat menilai lagi yang mana satu parti politik bergerak yang mana satu kerajaan,” katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli berkata himpunan bersih 2 terpaksa diadakan ekoran tuntutan Himpunan Bersih pertama dahulu tidak mencapai matlamat.

“Jadi pada kami, pada bersih apa juga yang kami tuntut selama ini belum Berjaya belum dapat diterima maka Bersih versi 2 ni akan meneruskan kesimambungan untuk mengerakkan rakyat,” katanya.

Tambahnya, perhimpunan itu juga dijadikan gelanggang bagi membantah undang-undang yang dianggap zalim seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri, Akta Mesin Cetak dan Akta Rahsia Rasmi OSA.

No comments: