MISTERI LAPORAN AWAL YANG HILANG

Pada tahun 2008, polis menggeledeh rumah saya untuk mencari laporan medikal di hospital PUSRAWI, Malaysia Today yang menerbitkan dan yang menyatakan bahawa Bukhari Azlan's bahawa Anwar Ibrahim melakukan sodomi keatas Mohd Safool Bukhari dia. Saya juga dibawa untuk disoalsiasat berkaitan dengan laporan tersebut. Dua tahun kemudian dan bahawa laporan medikal sekarang dikatakan hilang dan pihak pendakwaraya menyatakan bahawa laporan tersebut tidak sama seperti yang di dakwa. Yah, mungkin kita boleh mempublikasikan itu demi badan kehakiman.

THE CORRIDORS OF POWER

Raja Petra Kamarudin

Pemimpin oposisi Anwar Ibrahim telah menuduh bahawa penuntutan dalam kes sodomi itu telah berbohong atas adanya laporan awal awal setelah tiga doktor telah memeriksa Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Pendakwaraya II Mohd Yusof Zainal Abiden telah mengaku di mahkamah dia tidak tahu dari laporan awal.

Namun, kesaksian/keterangan Dr Mohd Razali Ibrahim hari ini menunjukkan ada laporan awal, yang dibuat sebelum laporan 13 Julai lengkap yang ditawarkan sebagai bukti.

"Ini menunjukkan pihak pendakwaraya telah berbohong dan mendukung argumen kita yang seharusnya diberikan kepada kami sebelum perbicaran.Kami tidak ingin tahan perbicaran, tapi sepertinya mereka (pendakwaraya), "kata dia. -- Malaysiakini - Malaysiakini

*********************************** ***********************************

Pemeriksaan silang/balas Hospital Kuala Lumpur Dr Mohd Razali Ibrahim kembali lagi hari ini setelah peguambela gagal untuk mendapatkan catatan klinikal asli, tapi diberi 10 Julai 2008, laporan perubatan sebagai gantinya.

Peguam Karpal Singh dapat melanjutkan upaya pertahanan untuk mengakses catatan klinis dengan mendapatkan Dr Razali untuk lihat ketika menjawab pertanyaan selama pemeriksaan silang-nya setelah melakukan beberapa kali gagal kemarin.

Karpal hanya dapat mengakses MAKLUMAT yang terkandung dalam catatan jika salah satu saksi memohonnya , setelah putusan hakim Pengadilan Tinggi Mohamad Zabidin Mohd Diah kemarin menolak aplikasi pertahanan untuk dokumen.

Catatan berisi PErincian dari pemeriksaan tiga jam yang dilakukan oleh Dr Razali dan dua lainnya doktOr - ahli patologi Dr Siew Sheue Feng dan PAKAR bedah Dr Khairul Nizam Hassan. -- Malaysiakini - Malaysiakini







No comments: