KEINGINAN UMNO MENGEKALKAN KUASA ANCAMAN KESELAMATAN TERBESAR NEGARA



KUALA LUMPUR, 30 September - Sebuah laporan baru-baru ini oleh The Economist telah dipilih intrik dalam UMNO dan penetapan parti yang berkuasa untuk tetap berkuasa sebagai ancaman terbesar bagi kestabilan politik di Malaysia.

Laporan Economist Intelligence Unit negara itu juga menyatakan bahawa Pakatan Rakyat (PR) akan membuat keuntungan, tetapi adalah "tidak mungkin untuk mengumpul cukup kerusi parlimen untuk membentuk kerajaan majoriti."

kestabilan Malaysia dalam tempoh lima dekad terakhir telah bergantung pada tiga "faktor memantapkan": (BN) syarikat Barisan Nasional yang memegang kuasa, kawalan ketat UMNO terhadap BN dan sokongan majoriti Melayu untuk UMNO, "kata majalah Perisikan Laporan Malaysia untuk Oktober.

Ini dicatat, bahawa ketiga tidak lagi yang diberikan, seperti yang ditunjukkan dengan menunjukkankekalahan BN di Pilihanraya 2008 dan menyapu banyak kerusi oleh Pakatan Rakyat sebagai satu yang bersejarah oleh pihak PR dari lima negara bahagian dan 82 kerusi parlimen.

"Para Mac 2008 pemilihan umum menunjukkan bahawa ketiga pengaruh telah melemah. Akibatnya, kuasa-kuasa ini mungkin terbukti tidak mampu menahan rangka politik negara bersama-sama di 2010-14, "kata laporan itu.

"Intrik-intrik politik di dalam UMNO, ditambah dengan tekad untuk tetap berkuasa di semua kos, sehingga merupakan ancaman terbesar bagi kestabilan politik di Malaysia."

Puak dalam UMNO telah terlibat dalam perjuangan untuk menentukan arah parti dalam beberapa bulan terakhir, menyusul usaha oleh pihak Presiden Datuk Seri Najib Razak untuk melaksanakan reformasi pasaran-ramah.

Najib, yang juga perdana menteri, telah menghadapi pembangkang yang cukup besar dari unsur-unsur konservatif dalam partinya sendiri untuk reformasi yang kelihatan mengancam hak-hak istimewa Melayu.

Dia juga menghadapi perjuangan berat untuk menjual New Model Ekonomi (NEM) kepada masyarakat Melayu pada umumnya - respon yang telah hangat - dan telah datang di bawah serangan dari semakin berpengaruh kumpulan penekan Melayu seperti Kuasa.

Di atas itu, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad terus untuk mengkritik dari pinggir lapangan.

The Economist Intelligent Unit dalam Laporan itu juga meramalkan bahawa BN akan kehilangan lebih banyak kerusi dalam pilihanraya umum berikutnya UMNO tidak boleh lagi bergantung kepada sokongan daripada "lebih terdidik, liberal Melayu kelas menengah", yang menyukai pembangkang.

"Keputusan pilihan raya kemungkinan besar sepertinya akan kehilangan lebih banyak dari kerusi untuk BN, sebagai golongan muda dan pemilih Melayu moderat - kecewa dengan skandal politik dan promosi yang kuat oleh UMNO terhadap nilai-nilai Islam - menolak untuk memberikan sokongan mereka, dan pengundi India dan Cina tetap enggan untuk kembali, "katanya.



TERJEMAHAN WRLR DARI MALAYSIAN INSIDER

No comments: