SASTERAWAN NEGARA MAHU SIMPAN KARYA BELIAU DI LUAR NEGARA

A.Samad dalam laporan akhbar Ahad lalu yang mahu menempatkan khazanah sastera yang dimilikinya di sebuah rumah seni di New Zealand selepas kecewa terhadap layanan yang diberikan kementerian dalam menyediakan penempatan untuk khazanah seni itu.

Menurut A. Samad, menerusi rundingan bersama beberapa temannya di Negara Kiwi itu, beliau mendapati New Zealand lebih menghargai segala usaha penggiat seni termasuk sasterawan.

Kata sasterawan itu lagi, melalui pemerhatian bersama temannya yang bermastautin di negara itu juga mendapati golongan seni di sana lebih dihargai berbanding di negara ini yang disifatkan 'seperti tidak mahu kewujudan khazanah yang sudah dicipta menerusi golongan sasterawan'.

Berhubung cadangan A. Samad hendak membawa karyanya ke luar negara seperti New Zealand.


KOMEN RAIS

Kata Rais: "Saya masih ingat beberapa tahun lalu Pak Samad (A.Samad) 'balun' Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) atas isu royalti buku beliau."

"Dengan kementerian saya, beliau tidak ada isu royalti. Tapi atas nama perjuangan seorang seniman, rasanya kementerian sudah agak genap juga menjaga kepentingan seniman seperti Pak Samad. Senang-senang jemputlah minum teh," katanya.

Datuk Seri Dr. Rais Yatim menyuarakan rasa hairan tentang apa lagi yang dimahukan oleh Sasterawan Negara, Datuk A.Samad Said setelah terlalu banyak dibelanjakan oleh kerajaan untuk memperoleh bahan atau artifak seni budaya.


ULASAN

Maksud untuk menghargai karya saterawan ialah bukan dengan membeli buku-buku yang akhirnya menguntungkan orang tengah.Bukan semuanya di miliki oleh A.Samad said.Jika negara Kiwi itu sendiri mahu menyimpan khazanah sastera untuk generasi 100 tahun akan datang, maka ianya tidak akan berlaku di Malaysia.maka kerana itu kelak para sasterawan negara perlu ke New Zealand untuk mengkaji sastera/karya A.samad Said di sana.


Namun ulasan yang di kemukan oleh Rais yatim pula ialah mengenai kewangan .beliau tidak menimbulkan tentang bagaimana untuk menghargai karya seni anak tempatan , tetapi di ulas dengan bagaimana kerajaan membeli dengan memberi ganjaran kewangan.


ULASAN PAKAR BAKAR JAMBATAN


Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan itu yang menjawab kekecewaan A.Samad terhadap layanan kementerian beliau dalam menyediakan penempatan untuk khazanah sastera yang dimilikinya berkata, malahan buku-buku hasil karya sasterawan itu sendiri telah banyak dibeli oleh KPKK.

"Melalui Perpaduan Negara Malaysia, hampir RM485,000 buku-buku Samad tidak termasuk hasil tulisan sajaknya yang telah dibeli.

"Semasa pentadbiran Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KEKWA) dulu, kami juga telah membuat pembelian buku-buku beliau. Komen beliau menampakkan sangat pendirian yang sudah berubah.




KALAU SEMUA YANG LAMA DI BENAMKAN,DIRUNTUH,ATAS KEPENTINGAN YANG LAIN, KELAK MALAYSIA AKAN HANYA PUNYA BANGGUNAN PENCAKAR LANGIT TANPA BANGGUNAN LAMA YANG DI PULIHARA UNTUK KAJIAN MASA DEPAN ANAK-ANAK KITA.HE..HE...TAPI SEMUA FAHAM KENAPA IANYA TERJADI....MALAS ULAS...

No comments: