KES LINGGAM:PAKATAN KEMUKAKAN BUKTI UTAMA CABAR NAZRI

foto malaysiakini





NAZRI JAWAB GUAN ENG-KES LINGGAM DI TUTUP -wrlr terjemahan


KUALA LUMPUR, 10 Nov: Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz di Dewan Rakyat semalam bahawa siasatan terhadap kes Datuk V.K Lingam terpaksa ditutup kerana tidak ada saksi telah dibidas dan disanggah.
Ini adalah sebagai manyanggah apa yang di sebut oleh menteri kehakiman yag bodoh seperti Nazri Aziz yang menyatakan bahawa tiada saksi yang boleh di kemukakan kepada badan pencegah rasuah.Jayanthi Naidu, hari ini tampil ke parlimen sebagai saksi kes.
Menurut Jayathi beliau gagal untuk berhubung dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk memberikan keterangan beliau,malah pihak suruhanjaya juga sepatutnya telah tahu dan bersedia untuk mencari beliau jika mereka mahu.
Jayanthi yang merupakan setiausaha sulit Linggam yang terbabit dalam mengendalikan kes lawatan Tun Eusoff Chin dan juga Linggam ke New Zealand.Diharapkan dengan penampilan individu tersebut, kerajaan tidak akan cuba menutup kes ini sehingga ianya di selesaikan.
Menurut Jayanthi lagi , beliau pernah di panggil dan di soal siasat berhubung dengan kes tersebut, bahawa semua perbelanjaan Eusooff di tanggung sepenuhnya oleh Linggam.Beliau berhenti dari firma guamam pada tahun 1995 .
Beliau juga menjelaskan bahawa semua kes saman yang melibatkan kes Mgg pillai yang di saman oleh Vincent Tan di hakimi oleh Datuk Mokhtar Sidin di tulis di pejabat Linggam."Saya adalah antara kakitangan yang berada dan menolong menyiapkan kes tersebut."
"Saya juga berada di pejabat di mana menyiapkan mengenai beberapa kes yang akan di jatuhi hukuman kepada individu tertentu " jelas bekas setiausaha tersebut.
Beliau juga mendakwa bahawa beberapa kali menunaikan cek yang berjumlah Rm 200 ribu ke 300 ribu dan "ada tangan-tangan yang akan menyampaikanya kepada hakim"
Semua kenyataan beliau telah di rakan oleh SPRM dan juga badan siasatan di raja lepas.
Nazri sebelum ini menjelaskan bahawa kes telah di tutup....banyak cantik muka hang ...
TERJEMAHAN WRLR
Tindakan seperti inilah yang akan menjatuhkan umno kerana mengambil menteri seperti Nazri.Tun Mahathir tentu setuju.

No comments: