TIONG LAI GANTI ONG??ANWAR LAKUKAN LAWATAN KE JOHOR 6 SEPTEMBER

Dalam pertempuran untuk mengusai MCA sekarang ini , dua nama Ong Tee Keat dan juga Chua Soi Lek telah menjadikan parti gabungan Bn tersebut berada dalam keadaan yang harubiru.Ini adalah kerana Ong Tee kiat didapati tidak kukuh untuk mengusai MCA berikutan skandal yang melanda beliau berkaitan PKFZ , manakala Chua Soi Lek pula dipecat dengan penuh kontroversi dari parti ekoran skandal seks beliau.

Dalam keadaan ini , menteri kesihatan Liew Tiong Lai didapati sesuai dan dijangkakan akan menggantikan Ong Tee Kiat dalam usaha mengukuhkan parti tersebut.Namun ada usaha menyerahkan pengerusi MCA tersebut kepada Tiong Lai kerana dengan cara ini krisis MCA akan dapat di selesaikan.

Ianya dikatakan akan dilaksanakan dengan cara penyerahan sebagaiman yang sering dilakukan oleh Umno iaitu dari Mahathir kepada Pak Lah dan dari Pak lah kepada Najib.Jika ini berlaku dipercayai Tiong Lai akan menjadi presiden MCA dan Ong Tee Keat akan bersara.

Namun dalam masa yang sama ,pertelagahan ini bukanlah sesuatu yang kecil kepada Bn/umno kerana selama ini saling bergantung antara satu sama lain.Kini keadaan akan berlaku sebaliknya apabila kedua-dua parti didapati tidak kukuh.

Pada 6 September , DSAI dikatakan akan ke Johor.Kemungkinan melalui akhbar berbahasa Cina menyatakan bahawa ada ahli Parlimen MCA akan melompat ke PKR dan mengistiharkan mereka menyertai PKR


Buat masa ini terdapat tujuh orang Ahli Parlimen BN dari MCA di Johor. Mereka ialah anak kepada Chua Soi Lek sendiri iaitu YB Chua Tee Yong (Labis), YB Goh Tee Tee (Tangkak), YB Wee Sa Siong (Ayer Hitam), YB Ng See Tiong (Parit Yaani), YB Koh Chee Chai (Penggaram) dan YB Hou Chee Chung (Kluang).

Jika ini berlaku,sama-sama kita nantikan sejauh mana kekuatan yang sering Muhyiddin katakan dalam BN dan keretakan kepada Pakatan Rakyat????

No comments: