ALANGKAH PELIKNYA KITA-SEKADAR RENUNGAN PAGI JUMAAT





1. Pelik ya, duit RM50,kelihatan begitu besar apabila di bawa ke tabung derma masjid,tetapi begitu kecil bila di bawa ke supermarket

2. Pelik ya..kita sanggup berkorban dan bersusah payah untuk dunia yang sementara tetapi tidak sanggup berkorban dan bersusah payah untuk akhirat yang KEKAL ABADI

3. Pelik ya, betapa lama berada 1 jam di masjid ,tetapi cepatnya 2 jam berlalu masa menonton wayang di paggung atau TV di rumah.

4. Pelik ya, tak sampai 30 minit dengar khutbah Jumaat, dah rasa jemu tapi tidak pernah rasa puas dengan lagu kesukaan kita walau pun dah ulang dua tiga kaset berkali-kali.

5. Pelik ya, dengar iklan jualan murah tawaran sitimewa,rasa tak sabar nak pergi membeli belah,tapi dengar tawaran istimewa dari Allah SWT,iaitu bulan Ramadhan pahala di lipat kali ganda, dosa diampun dan sebagainya tetapi buat biasa sahaja.

6. Pelik ya, pasar malam jauh sanggup naik kereta pergi,tetapi masjid dekat rumah terasa berat pula kaki untuk berjalan.

7. Pelik ya, susah sungguh merungkai kata untuk dipanjatkan saat berdoa dan solat,tapi betapa mudahnya cari bahan bersembang dengan kawan-kawan.

8. Pelik ya, betapa suruan dan teriakan berpanjangan waktu pertandingan bola sepak jadi kegemaran kita, tapi betapa bosan bila imam solat tarawikh bulan Ramadhan bacaannya panjang.

9.Pelik ya , rasa susah untuk menghabiskan bacaan al-quran walau satu halaman,tetapi surat khabar dan novel best-seller seratus halaman habis ditatapi.

10. Pelik ya, ramai orang berebut paling depan untuk menonton bola atau konsert, tetapi berebut cari saf paling belakang bila solat Jumaat supaya boleh keluar cepat.

11. Pelik ya, kita mengaku mengikut sunnah-sunnah nabi Muhammad SAW, tetapi abaikan kerja Dakwah yang dibuat Nabi Muhammad SAW dengan bersusah payah.

12 Peli Ya, kita begitu percaya pada apa yang dikatakan di email yang di layang di internet, tapi kita sering mempertikaikan apa yang dikatakan dalam Al-Quran.

13Pelik ya, kita sedih dengar berita kematian orang , tapi tak sedar kita sendiri pasti suatu hari nanti akan (mati )kembali pada Allah

Pelik tak kita......?????tepuk dada...tanyalah hati dan iman...

No comments: