ANWAR "KEMBALI" KE PARLIMEN



Sidang Perasmian parlimen yang bermula pagi tadi dikejutkan dengan kehadiran bekas Timbalan Perdana Menteri , yang menjadi ikon rakyat dengan tujuan mengiringi pasangannya Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail.Setelah lebih dari sedekad beliau kini kembali ke parlimen semula.


Anwar yang mengetuai pakatan pembangkang dikatakan bersiap sedia untuk kembali semula ke parlimen.Beliau yang begitu yakin melangkah masuk dan duduk di kerusi pemerhati awam dimana mendapat penghormatan dari semua ahli parlimen Pakatan Rakyat.

Apabila ditanya adakah kenyataannya selama ini benar.Beliau dengan penuh keyakinan memberitahu bahawa beliau pastinya akan kembali menjejaki kakinya di dalam banggunan parlimen ini ."Saya akan kembali semula ke dewan parlimen ini." demikian tegas Anwar dengan penuh yakin.


Sementara itu menurut maklumat dari pihak parti , salah satu tempat di mana-mana bahagian parlimen akan dikosongkan bagi membolehkan Anwar bertanding sebagai wakil.


Apabila ditanya wartawan dikawasan manakah yang akan ditandingi beliau, secara berseloroh,
"Saya akan kembali semula ke persada politik tanahair dan kawasan yang sedang menjadi tumpuan saya ialah Kuala Kangsar,namun saya serahkan kepada parti untuk menentukannya"
demikian tegas beliau lagi. Rafidah Aziz bekas menteri kabinet yang paling tua dalam sejarah pemerintahan Barisan Nasional. Beliau yang memenangi kerusi parlimen Kuala Kangsar walau gagal menandatangi beberapa borang semasa penamaan calon baru-baru ini.Wan Azizah pula menyatakan bahawa Anwar akan kembali semula , tetapi "kami sedang menungg masa yang sesuai".


"Sepuluh tahun adalah masa yang panjang, namun saya menghormati teman-teman yang berada dalam keabinet Barisan Nasional masa kini. Mereka mengucapkan kata-kata yang senang didengar tetapi saya tidak akan menyatakan kepada anda apa yang mereka bisik kan kepada saya", demikian tegas Anwar lagi


Selepas upacara selesai, Anwar hadir di tempat VIP bersama-sama dengan isterinya namun tidak berbual banyak dengan perdana Menteri, cuma menyapa beliau.


Anwar berada bersama pasangan Yang Di Pertuan Agong . PKR semalam membuat bantahan kerana tidak menjemput Wan Azizah dan pasangannya, tetapi kemudiannya menerima jemputan lewat petang semalam.


MAKLUMAT DARI MALAYSIAKINI

No comments: