ADAKAH MALAYSIA MASIH MAHUKAN SABAH SEBAGAI SEBAHAGIAN DARI MALAYSIA???RAKYAT SABAH DINASIHAT CEPAT MEMBERI SOKONGAN KEPADA PAKATAN RAKYAT

KEPADA RAKYAT SABAH, TAWARAN YANG DIKEMUKAKAN OLEH DATO SERI ANWAR IBRAHIM DILIHAT LEBIH LOGIK JIKA ANDA DAN WAKIL ANDA MAHUKAN PERUBAHAN. JIKA KAMI DI SEMENANJUNG BOLEH MELAKUKANNYA, MAKA ANDA SEMUA JUGA MAMPU MENGUBAHNYA.LAKUKAN SKARANG.




UCAPAN BEKAS TIMBALAN KETUA MENTERI SABAH TAN NYIP SHEN


Ucapan beliau dalam forum suku tahun partama laporan rancangan Malaysia ke 9.

Beliau yang merupakan penasihat sains dan teknologi maklmat kepada Ketua Menteri Sabah membentangkan dalam satu forum yang yang diorganisasikan oleh Pusat Kajian Dasar Umum bersama Universiti Tebuka Wawasan

Menurut beliau hasil dari kajian yang dijalankan menunjukkan betapa masih banyak kawasan yang tidak dimajukan , malahan kawasan ini juga memberikan impak yang sangat besar kepada rakyat Sabah sendiri.

Dalam tahun 1990, kami mempunyai banyak rakyat yang berada dibawah aras kemiskinan iaitu 30 % sama dengan Kelantan namun mereka telah menurun dari 10.3% sementara kami masih 23%,tambah beliau lagi.

"Diantara 1995-2005 dari segi kadar buta huruf pula kami merupakan antara yang paling tinggi di Malaysia walau pun telah berusaha tetapi sikap kerajaan seolah-olah dilakukan dengan tidak bersunguh-sungguh untuk membantu rakyat Sabah."

"Sementara dari faktor kesihatan pula,rakyat Sabah menghadapi masaalah kekurangan pekerja mahir di pusat-pusat kesihatan terutamanya bagi menyambut dan menguruskan kelahiran bayi".

Antara faktor utama permasaalahan ini ialah begitu banyaknya pendatang asing yang berada diSabah.Menurut maklumat yang telah dikumpulkan, pada tahun 2005 yang dikeluarkan oleh pusat kajian statistik, 24.8% populasi rakyat adalah terdiri dari pendatang asing.

"Kenapa kerajaan pusat membenarkan ini berlaku,saya sendiri tidak faham, adakah kerajaan pusat masih mahukan Sabah, tidak lama lagi , pendatang akan melebihi kaum pribumi sendiri", demikian tegas Tham lagi".

Sementara itu pendapat dari setiausaha agong UPKO dan bekas MP Wilfred Madius Tangau menyalahkan kerajaan persekutuan kerana kurang memberikan keutamaan dalam pembanggunan di Sabah.



"Contohnya di daerahnya di Tuaran terdapat lebih dari 60 perkampungan tidak mempunyai bekalan elektrik.Saya sendiri telah membawa menteri ke kawasan saya dan akhirnya 20 kawasan telah dimajukan dengan elektrik,namun tidak mencukupi.



Beliau juga menegaskan bahawa masih terdapat sepanjang 5000 km jalanraya yang tidak berturap yang seharusnya di tingkatkan lagi dan perbelanjaan nya adalah sekitar 2 billion ringgit sebagaimana yang telah dilaksana kerajaan dengan pembinaan lebuhraya dari Putrajaya ke Kuala Lumpur.



" Apakah kepentingan pembinaan lebuhraya dari Putrajaya ke Kuala Lumpur berbanding dengan keperluan penduduk kami di Sabah", tegasnya lagi.



"Dari segi ekonomi pula misalnya, menurut kajian pendapatan perkapita penduduk Sabah ialah sebanyak RM4,868 atau separuh dari jumlah perkapita pendapatan penduduk Malaysia keseluruhannya sebanyak RM 9,746."



"Tambahan pula masyarakat yang terlalu bergantung kepada hasil komoditi dan pertanian dan pertumbuhan industri yang perlahan ini sudah tentulah memberikan kesan harga yang tinggi bagi barang industri berbanding dengan harga barang-barang pertanian di Semenanjung."



Malahan harga senaskah akhbar cukup tinggi bagi kami.



"Adalah tidak adil bagi kami ...saya telah memberitahu kepada EPU mengenai menyalurkan gas dari Sabah ke Sarawak dengan tujuan untuk diproses di Sarawak, walau apa alasan sekali pun", demikian tegasnya lagi."



Saya berharap keadaan ini akan berubah.Sabah dan Sarawak adalah merupakan negeri yang mempunyai hasil minyak dan gas yang cukup tinggi, namun kerajaan persekutuan mengambilnya dan tidak memberi sedikit pun kepada kami,.



Diakhirnya Tham dan Wilfred menegaskan bahawa kerajaan persekutuan akan memberikan perhatian yang serius akan keadaan ini.





PENDAPAT KU LI BERHUBUNG KENYATAAN ANWAR



Ahli parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah tidak menolak dakwaan kemungkinan PKR boleh mengalihkan sokongan 30 wakil rakyat Barisan Nasional kepada Pakatan Rakyat."Saya kenal banyak ahli parlimen (BN) yang terpilih baru-baru ini adalah orang kuat (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) sewaktu beliau masih berkuasa dahulu dan mereka masih rapat dengan beliau. "Kemungkinan mereka akan berpihak kepada PKR jika kita tidak mengambil tindakan tegas untuk mengawal perasaan mereka," katanya ketika menjawab soalan dalam pertemuan dengan kira-kira 500 ahli Umno di sekitar Subang Jaya di sebuah hotel terkemuka hari ini.



Perasaan pada Umno"Hingga sekarang pun PKR hendak tumbangkan kita. Dia sudah dedahkan cita-citanya itu seperti yang dilaporkan dalam akhbar. "Dia sudah kata dia ada cukup bilangan kerusi parlimen untuk tubuhkan kerajaan, kalau tidak pada 31 Ogos, mungkin pada 16 September," tambah Tengku Razaleigh."Ini bukan cakap main-main. Perasaan orang Sabah terhadap Umno tidak seperti kita di sini. Kita di sini dilahirkan dan dibesarkan dalam suasana Umno. "Segala yang kita sentuh ada kaitan dengan perjuangan Umno. (Tetapi) perasaan orang Sabah tidak seperti perasaan orang Umno di sini, tidak tebal," tegasnya.

Sehubungan itu, Tengku Razaleigh berkata, beliau bimbang dengan sikap pemimpin Umno yang tidak mengambil serius tentang perkara tersebut.Di samping itu, katanya, isu-isu yang membabitkan Sabah seperti mana yang dibangkitkan oleh pemimpin Umno di negeri tersebut masih belum diselesaikan sepenuhnya.

No comments: