UMNO BACA NI DAN FAHAM INI



Menurut Perkara 32(1) Perlembagaan Persekutuan mestilah ada seorang Ketua Negara Persekutuan yang digelar Yang di-Pertuan Agong. Baginda mengatasi semua orang dalam Persekutuan dan yang tidak boleh didakwa dalam mana-mana mahkamah kecuali Mahkamah Khas yang ditubuhkan di bawah Bahagian 15 (Perkara 182 dan 183). Selepas baginda, Perlembagaan juga memperuntukkan bahawa Raja Permaisuri Agong hendaklah menduduki tempat kedua iaitu selepas Yang di-Pertuan Agong.


Seri Paduka Baginda Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah mengangkat keris kerajaan sempena Majlis Pertabalan sebagai Yang di-Pertuan Agong XIII pada 26 April 2007 di Istana Negara.
Sumber : Perpustakaan Foto, Jabatan Perkhidmatan Penerangan Malaysia

Sebagai Ketua Negara, baginda mempunyai bidang kuasa yang luas seperti yang dikanunkan dalam Perlembagaan. Baginda juga mempunyai peranan dan fungsi dalam tiga cabang Kerajaan iaitu Eksekutif, Perundangan dan Kehakiman.
Kedudukan dan Kuasa Yang di-Pertuan Agong
Kedudukan Seri Paduka Baginda dalam Senarai Keutamaan Persekutuan
Fungsi Eksekutif (Perkara 39)
Fungsi Perundangan (Perkara 44)
Fungsi Kehakiman
Lain-Lain Tugas Penting Yang di-Pertuan Agong
Perlantikan Jawatan-Jawatan Penting
Perkara-Perkara yang Tidak Boleh Dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong
Penaung




Sistem Monarki Malaysia Kuasa Diraja Seri Paduka Baginda Alat Kebesaran Diraja
Adat Istiadat Diraja Istana Negara Darjah Kebesaran Persekutuan Istana Negara Istana Melawati
Uji Minda Bingkisan Laman Bicara Hebahan Modul Pembelajaran
Glosari Bibliografi Penghargaan

©2003 Perpustakaan Negara Malaysia.
Tidak dibenarkan menyalin keseluruhan atau sebahagian kandungan portal initanpa kebenaran bertulis Ketua Pengarah, Perpustakaan Negara Malaysia.



PAK LAH DAN SELURUH AHLI UMNO HARUS MENDUKUNG PRINSIP INI.


RUKUN NEGARA
BAHAWASANYA negara kita Malaysia mendukung cita-cita untuk mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya; memelihara satu cara hidup demokratik; mencipta masyarakat yang adil bagi kemakmuran negara yang akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama; menjamin satu cara yang liberal terhadap tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai-bagai corak; membina satu masyarakat progesif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden;MAKA KAMI, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan prinsip-prinsip yang berikut:


KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN


KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA


KELUHURAN PERLEMBAGAAN


KEDAULATAN UNDANG-UNDANG


KESOPANAN DAN KESUSILAAN



Nota: AKU harap SEMUA RAKYAT MALAYSIA BAIK DALAM ATAU LUAR NEGARA harus faham dan tahu dokumen di atas dan kirimkan kepada seluruh pihak yang terbukti sedang menderhaka kepada Raja-Raja Melayu pada ketika ini. DAULAT TUANKU, DAULAT TUANKU, DAULAT TUANKU!

No comments: